Picture of Mille Skjold Madsen
Mille Skjold Madsen

Når danske studerende skal købe bærbar til studiet, falder valget i højere grad på en brugt computer end en spritny. Det viser nye salgstal fra elektronikvirksomheden Refurbed, der lige nu sælger 250 procent flere genanvendte bærbare i forhold til resten af året. Vil du også købe brugt elektronik? Presseansvarlig i DBA, Julie Schoen, guider til det gode second hand elektronik køb.

Af Mille Skjold Madsen

I disse dage går mange nye studerende ind ad døren på videregående uddannelser, og for mange af dem er det med en brugt bærbar i tasken. Siden slutningen af juli i år er salget af genanvendte laptops i elektronikvirksomheden Refurbed nemlig steget med 250 procent i forhold til årets øvrige måneder.

”Vi er utrolig glade for at se, at danske studerende prioriterer en grøn og prisvenlig studiestart, når de køber elektronik. I år er salget af laptops op til studiestart højere end nogensinde før, og jeg håber, at tendensen fortsætter, så vi kan bane vejen for et langt mere cirkulært forbrugsmønster – og ikke kun hos de unge studerende. For når vi køber genanvendt elektronik frem for ny, sparer vi klimaet for enorme mængder CO2,” siger Emma  Jefelt talsperson fra Refurbed Danmark.

Samme tendens bekræftes også i en opgørelse fra Danske Bank, der viser, at unges køb af genbrug er tredoblet på fem år.

Men en ting er at købe genanvendt elektronik fra en virksomhed. Noget andet er at købe fra privatpersoner på diverse salgsplatforme. For hvordan sikrer man sig, at man ikke får købt en dårlig iPhone eller en bærbar, som ikke virker? Det har vi spurgt genbrugsekspert og presseansvarlig i DBA, Julie Schoen, om.

Julie Schoens 4 gode råd til et godt second hand elektronik køb:

1. Sørg for at computeren og telefonen er nulstillet

Det skal du gøre af to grunde: For det første fordi det er akavet for dig og køber, hvis du overtager en telefon med private data på. For det andet, kan det også ende med at være ret bøvlet for dig, da det klart er lettest, at den tidligere ejer selv nulstiller sin telefon. På fx en iPhone kræver det nemlig login fra sælgers Apple-id at nulstille.

Som køber vil man gerne overtage en “ren” mobil, der siger ‘velkommen’, som var det en ny mobil. En ting er, hvordan selve standen på telefonen eller computeren er, men som brugt-køber kan man da i det mindste forvente at selve indholdet på skærmen virker så neutralt, rent og lækkert at gå til som muligt.

2. Test varen, inden du overfører pengene

Det kan virke akavet at teste varen foran sælger, men det er endnu mere akavet, hvis det ikke virker, og du først er kommet hjem med dine ting. Reglen, når du handler brugt, er, at når du har overført pengene, trykket sælger i hånden og går, er handlen afsluttet, og varen er købt som beset.

Så dit møde med sælger er DIN mulighed for at sikre dig, at du køber det produkt, sælger har beskrevet i annoncen.

Sådan kan du teste varen:
  • Køber du en computer eller telefon, så sørg for, at lyden virker.
  • Ring op fra telefonen.
  • Sørg også for, at lyden virker som “højttalerlyd”.
  • Virker farverne på skærmen – se lidt billeder på telefonen for at se, om alle farverne stadig fungerer.
  • Skriv en besked inde i noter på telefonen, for at teste, om tastaturet virker. Test også ved at vende telefonen om, så du får testet keyboardet på det “lange led”.
  • Test kameraet (i computerens tilfælde: Webkameraet)

3. Køb helst elektroniske produkter med original kvittering

En kvittering er din garanti for, at varen ikke er en hælervare, og det er også din måde at kunne videresælge den nemmere på, når du kommer dertil en dag. Det er også din mulighed for at kunne benytte dig af garanti-fristen på varen (hvis den altså ikke er udløbet på det tidspunkt). Ofte er garantien på 1 år, og så ét år mere, hvor det så bare er dig, der skal føre bevisbyrden.

4. Vær opmærksom på, at brugt elektronik let falder i pris

Vi er i en rivende teknologisk udvikling, hvor der konstant udbydes nye modeller. Derfor vil et produkt, som er fire år gammelt, virke oldgammelt. Det betyder at:

• Du hurtigt skal få solgt dine egne gamle elektronikprodukter videre, når du selv bliver trætte af dem. Lad være med at lægge dem i skuffen. For hver måned, de ligger i skuffen, mister de værdi (plus de fylder i din skuffe OG de giver dig dårlig samvittighed).
  • Du kan prutte sælger ned i pris. Især når du køber op mod sommer-studiestart (september). De fleste tech-giganter udkommer med deres nye produkter i netop september, så her er der især mange, der sælger den hidtil nyeste model på markedet, og det skaber et ‘købers marked’, hvor du derfor kan prutte sælgerne ned i pris.

Få adgang til vores ugentlige nyhedsbrev, fyldt med artikler, interviews og analyser om alt fra lønforhandlinger til investering. Med medlemskabet får du også digital adgang til Økonomista-magasinet og mulighed for at tilføje det trykte magasin. Deltag i live interviews og redaktionsmøder for at forme indholdet. Optjen indsigt og inspiration til din økonomi hver uge.