Foto: Frank Cilius
Af Jens Balle, investeringsekspert, vært på podcasten “Investering på hjernen” og forfatter til bogen “Når hulemænd investerer”
Investorer – og især mænd – overvurderer ofte egne evner i markedet, når de tror de kan gå ind og ud på de rigtige tidspunkter, eller skifte fra en aktie til en anden. Meget ofte viser frygten eller det ubehagelige, som de investorer reagerer på, ikke at blive opfyldt. Det kan blandt andet illustreres med dette chart fra amerikanske Ritholtz, hvor alle de ”gode” grunde til at sælge siden finanskrisen er vist. Trods uro og geopolitiske hændelser, er aktier steget videre.
Over tid stiger aktiemarkedet, så det er bedre at være i markedet.
Det kan naturligvis virke interessant at gå ud af markedet lige før det falder. For eksempel at sælge lige før covid og så købe da det var på bunden. Vælger man at gå ud af markedet, har man helt naturligt to muligheder:
I begge situationer er det svært at komme tilbage i markedet igen. For er det faldet, har vi typisk ikke lyst til at købe. Medierne og andre investorer er negative og det gør det svært at købe. Stiger det videre, er det også svært at købe, for så konstaterer man et tab.
En måde at illustrere værdien af at være i markedet på, er ofte et tankeeksperiment, hvor man forestiller sig at en investor går glip af de ti bedste dage. Ti dage lyder ikke af meget, men det har stor betydning for afkastet.
Jeg har prøvet at kigge på, hvad det ville betyde at misse de ti bedste dage i perioden efter finanskrisen – den samme periode som ovenfor – og her ville afkastet næsten blive halveret.
”Hvad så hvis man nu gik glip af de ti dårligste dage?” er der altid en (mand) der spørger, når jeg laver denne analyse. Det vil uden tvivl betyde en stor forbedring af afkastet. Efter mere end 30 år med de finansielle markeder har jeg stadig til gode at se en model, der kan forudsige fald i markedet.
Til gengæld kan jeg jo se hvilket afkast man kan få ved at købe og beholde, så derfor er det den strategi jeg følger.
Du kan også se en uddybende forklaring i denne video: KLIK HER
________________________________________
Klummen er udtryk for skribentens holdning
Få adgang til vores ugentlige nyhedsbrev, fyldt med artikler, interviews og analyser om alt fra lønforhandlinger til investering. Med medlemskabet får du også digital adgang til Økonomista-magasinet og mulighed for at tilføje det trykte magasin. Deltag i live interviews og redaktionsmøder for at forme indholdet. Optjen indsigt og inspiration til din økonomi hver uge.
Gør kvinder rigere. Bliv medlem og få økonomisk viden direkte i din indbakke.