Personlig økonomiTilbudsaviserne lokker: Næsten halvdelen af varerne er usunde
Sodavand, chokolade og chips fylder næsten halvdelen af pladsen i de ugentlige tilbudsaviser. Ny optælling viser, at det sunde valg sjældent er på tilbud.
Chips, chokolade, sodavand og færdigretter til mikroovnen. Det er, hvad vi møder igen og igen, når vi bladrer i de ugentlige tilbudsaviser. Det viser en ny optælling fra Kræftens Bekæmpelse som fandt, at hele 46 procent af tilbuddene handler om usunde varer som slik, kager, salte snacks, alkohol og færdigretter.
“Det er svært for kunderne at træffe det sunde valg, når de igen og igen bliver fristet af usunde varer til fordelagtige priser,” siger Susanne Tøttenborg, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.
Optællingen er lavet på baggrund af tilbudsaviser fra otte landsdækkende dagligvarekæder. I gennemsnit er der 38 tilbud på usunde mad- og drikkevarer samt færdigretter – plus 18 tilbud på alkohol – i hver eneste tilbudsavis.
“Når noget både er billigt og nemt at få fat i, køber vi mere af det. Derfor er det et problem, når usunde varer fylder så meget i tilbudsaviserne,” siger hun.
Mere overvægt i befolkningen
Ifølge Kræftens Bekæmpelse er det ikke bare et spørgsmål om fristelse – det påvirker også folkesundheden. Danskerne får i gennemsnit omkring 20 procent af deres energi fra usunde fødevarer, langt over Fødevarestyrelsens anbefaling på højst 4-6 procent. Her er alkohol ikke engang medregnet. Samtidig stiger antallet af personer med overvægt støt.
“I Kræftens Bekæmpelse mener vi, at samfundet bør indrettes, så det bliver nemmere for os forbrugere at vælge sund mad til og usund mad fra. Industrien og detailhandlen har stor indflydelse på, hvad der ender i danskernes indkøbskurve, men de har ikke nødvendigvis interesse i tiltag, der begrænser salget af det usunde,” siger Susanne Tøttenborg.
England går forrest
Danmark er ikke det eneste land med tilbudsaviser fulde af usunde fristelser. I England har man allerede besluttet at forbyde flerstykstilbud på usunde mad- og drikkevarer – en regel, der træder i kraft i oktober 2025.
“Vi ved, at pris og tilgængelighed påvirker vores valg. Derfor er det engelske tilgang noget, vi i Danmark godt kunne lade os inspirere af,” siger Susanne Tøttenborg.
Kræftens Bekæmpelse håber, at deres nye optælling kan være med til at starte en debat om, hvordan tilbud påvirker vores indkøb – og i sidste ende vores sundhed.