Karriere

Ny undersøgelse: Personlig udvikling og kreativitet giver grønne tal på bundlinjen

Virksomheder, der satser på medarbejderudvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig markant bedre økonomisk. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte, der afliver myten om, at trivsel og bundlinje er hinandens modsætninger.

Ny undersøgelse: Personlig udvikling og kreativitet giver grønne tal på bundlinjen
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 30. marts 2025

Arbejdsgivere behøver ikke vælge mellem medarbejdertrivsel og en sund økonomi. Tværtimod viser Deloittes analyse, at organisationer, der prioriterer personlig udvikling og kreativitet, er:

  • 1,8 gange mere tilbøjelige til at opleve bedre økonomiske resultater.
  • 1,4 gange mere tilbøjelige til at skabe bredere værdi for kunder og samfund.
  • 1,6 gange mere tilbøjelige til at tilbyde medarbejderne meningsfulde opgaver.

Samtidig viser undersøgelsen, at traditionelle jobbeskrivelser, faste skriveborde og stramme mødetider er på vej ud. Over halvdelen (54%) af de adspurgte bekymrer sig over, at skellet mellem arbejdsliv og privatliv forsvinder.

Lederens rolle skal gentænkes

De skiftende rammer stiller nye krav til ledere, der skal sikre stabilitet og trivsel i en foranderlig tid. Ifølge undersøgelsen bruger ledere i dag kun 13% af deres tid på at udvikle medarbejdere, mens 40% går med uforudsete udfordringer og administration.

“Hvordan skaber vi psykologisk tryghed, tilhørsforhold og plads til fordybelse hos vores medarbejdere, når forretningen er under pres for at være agil og omstillingsparat? Det er noget, som mange ledere spørger sig selv om. Svaret ligger i høj grad i en gentænkning af lederens rolle, så der bliver bedre plads til det, der betyder mest – nemlig udviklingen af de menneskelige kompetencer og livslang læring,” siger Head of People & Purpose i Deloitte, Nikolaj Malchow-Møller.

Her kan AI og ny teknologi spille en afgørende rolle. Automatisering af administrative opgaver kan frigive tid, så ledere kan fokusere på strategi, trivsel og udvikling.

Endelig peger undersøgelsen på et behov for at udvikle nye metoder til at forstå og motivere medarbejderne. Teknologier, der i første bølge blev brugt til at påvirke forbrugeradfærd, kan i dag bruges til at løfte medarbejdernes præstationer og ideudvikling.

“Kan man stadig være ambitiøs, når man også er blevet mor?”

Læs også: “Kan man stadig være ambitiøs, når man også er blevet mor?”