Karriere

Er du “for flink” på arbejdet? Det betyder mere, end du tror

Er du bange for at virke ubehagelig? Professor Tessa West fortæller, hvordan du kan ændre din tilgang til feedback og skabe et mere ægte arbejdsmiljø.

Er du “for flink” på arbejdet? Det betyder mere, end du tror
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 25. april 2025

Vi kender det alle: Den usikkerhed, der opstår i sociale situationer på arbejdet, hvor vi forsøger at skjule vores nervøsitet med et alt for stort smil eller en overflod af komplimenter. Eller når du skal give en kollega feedback, men ikke kan lide at sige sandheden, så du siger bare: “Det er super!”

Men hvad betyder det egentlig for os at være “for flink” på arbejdspladsen? Ifølge Tessa West, socialpsykolog og professor ved New York University, kan det faktisk have store konsekvenser – både for vores relationer med kollegaer og vores egen troværdighed.

Til CNBC påpeger Tessa West, at vi ofte forsøger at dække over vores ubehag ved at være overdrevne i vores venlighed. Men dette “for flinke” adfærd kan faktisk ende med at undergrave vores egen autenticitet og skabe mistillid.

Hvorfor er det et problem at være for flink?

Som Tessa West forklarer, kan det føles som en løsning at smile, grine og give ros, selv når vi ikke mener det – men det virker sjældent. “Jo mere vi prøver at være ‘for flinke’ for at dække over vores usikkerhed, desto mere kan folk gennemskue det,” siger hun. Vores ikke-verbale signaler – som toneleje og kropssprog – afslører ofte, at vi ikke er helt ægte.

Tessa West understreger, at når vi giver feedback, der er alt for generel som “det var fantastisk!” uden at være specifik, mister vi vores troværdighed. “Når vi giver feedback, der er for positiv uden grund, virker det som om, vi ikke er opmærksomme,” forklarer hun. “Og på sigt skaber det mistillid.”

Hvad kan du gøre for at bryde ud af den “flinke” kultur?

Så hvad kan du gøre, hvis du er træt af den overfladiske “flinkhed” på arbejdet? Ifølge Tessa West er der flere måder at ændre arbejdsmiljøet på – og det behøver ikke at være en stor forandring fra den ene dag til den anden. Her er tre tips, som hun anbefaler:

  1. Spørg dig selv, om ‘den flinke kultur’ er noget, alle egentlig vil

Tessa West opfordrer til at overveje, om den “flinke kultur” på arbejdspladsen virkelig er noget, alle ønsker, eller om det bare er en adfærd, vi alle automatisk adopterer for at passe ind. Hun foreslår, at man starter en samtale omkring kulturændringer – f.eks. ved at spørge kollegaer, hvordan de ville have det med at give mere konkret og konstruktiv feedback, i stedet for bare at rose overfladisk.

  1. Vær konkret og præcis i din feedback

Ifølge Tessa West er det ikke nok at give generelle rosende kommentarer som “det var godt!”. “Feedback skal være præcis og baseret på adfærd. Jo mere konkret du kan være – for eksempel at en præsentation kunne have gavn af at bruge mindre fagjargon – jo mere nyttig bliver din feedback,” siger hun.

  1. Start småt, hvis du er ny i at give ærlig feedback

Tessa West erkender, at det kan føles som at hoppe ud i det uvisse at bryde med den “flinke kultur” og begynde at give ægte feedback. Hendes råd er at starte småt. “Begynd med trivielle ting, som hvad der skal være på indkøbslisten til kontoret. Når du har trænet dig selv i at give ærlig feedback i de små ting, bliver det lettere at håndtere de sværere emner,” forklarer hun.

“Kan man stadig være ambitiøs, når man også er blevet mor?”

Læs også: “Kan man stadig være ambitiøs, når man også er blevet mor?”