Karriere“Jeg bliver brugt som terapeut af sin kollega. Kan jeg tillade mig at sige stop?”
Hvordan siger man fra over for en kollega, der har gjort dig til sin personlige terapeut – uden at ødelægge samarbejdet? Cathrine kan ikke være i det mere, men tør ikke tage snakken. Hvad ville du gøre?
Denne udgave af brevkassen bringes i samarbejde med podcasten Karriereklubben. En podcast, som hver uge bringer dilemmaer fra lytterne, hvor et panel af erhvervsfolk og iværksættere får lov til at give deres perspektiver og gode råd med på vejen. Spørgsmålene her har tidligere været bragt i podcasten, og svarene er et uddrag af de fulde svar, som kan høres i denne episode.
Går du rundt med et spørgsmål, som du mangler svar på? Måske vil du gerne have et godt råd til dit boliglån, din investering, dit budget, din lønforhandling, eller måske savner du gode argumenter til samtalen om økonomisk ligestilling i frokostpausen? Så kan vores eksperter måske hjælpe dig.
Stil dit spørgsmål her. Det er 100 % anonymt.
Spørgsmål: “Jeg bliver brugt som terapeut af sin kollega. Kan jeg tillade mig at sige stop?”
Kære Karriereklubben
Jeg er 30 år og arbejder som konsulent. Jeg deler et lille kontor med en yngre kollega, som jeg normalt har det godt med. Men på det seneste er det begyndt at føles som om, at jeg er blevet hendes personlige terapeut.
Hun bruger meget tid på at tale om sine frustrationer. Jeg prøver at være lyttende og støttende, men det er som om, at hun forventer, at jeg altid har overskud og tid til hendes udfordringer. For eksempel for forleden, hvor jeg sad med en vigtig opgave, da hun begyndte at tale om en konflikt derhjemme. Jeg prøvede at give korte svar og fokusere på mit arbejde, men hun blev ved indtil jeg til sidst lagde det jeg lavede væk. Jeg føler lidt, jeg mister både tid og fokus, og det begynder virkelig at tærer på mig.
Jeg vil jo ikke skabe dårlig stemning, men jeg synes faktisk ikke, at jeg kan være i det mere. Og jeg synes faktisk heller ikke, at det er mit ansvar. Hvordan kan jeg tage det op med hende uden at såre hende eller ødelægge vores samarbejde? Det skal lige siges, at jeg ikke er hendes chef, men bare hendes kollega.
Med venlig hilsen
Cathrine
Svar fra panelet
Svar fra Pernille Lotus, Founder af Beyond Breath:
Det er helt forståeligt, at du føler dig presset, men det er godt, at du er opmærksom på dine egne grænser. Som jeg altid siger, kan vi kun give det videre, som vi har indeni. Når vi er i en arbejdsrelation, er det helt okay at sige, at man ikke har overskud til at hjælpe med personlige problemer.
Du kan f.eks. sige, “Jeg har ikke overskud lige nu, men vi kan tage en kaffe en dag og snakke om det.” Det kan være svært at sætte grænser og skuffe et andet menneske, men det er faktisk sundt for både dig og din kollega. Hvis du fortsætter med at være hendes terapeut, kan det ende med, at I begge bliver stressede og føler jer udmattede.
Du kan hjælpe hende med at forstå, at det måske er nødvendigt for hende at søge professionel hjælp udenfor arbejdspladsen. Lyt til dig selv og vær ærlig, men også nænsom. Du kan sige, at du gerne vil være der for hende udenfor arbejdstid, men at arbejdet kræver din koncentration nu.
Svar fra Pernille Tang Raschke, HR Direktør hos Dansk Industri:
Jeg forstår godt, at du er bekymret for at såre din kollega, men i en arbejdskontekst har du mulighed for at gå til din chef og få hjælp til at finde en løsning. Hvis du er bange for at ødelægge relationen, kan du overveje at anmode om at blive flyttet til et andet kontor. På den måde kan du skabe fysisk afstand uden at skade jeres samarbejde.
Det er en professionel tilgang, som du ikke nødvendigvis har mulighed for i privatlivet. Hvis du føler, at din kollega er i en sårbar situation, kan det være en god idé at bruge de organisatoriske værktøjer til at beskytte dig selv og samtidig støtte din kollega på en passende måde. De fleste arbejdspladser har også tilbud om psykologhjælp, som kan være en god mulighed for hende.
Svar fra Andreas Aabo, Founder og CEO af Healper:
Jeg ville tage det som et stort kompliment, at din kollega åbner sig op over for dig. Det er en tillidserklæring, og det betyder, at hun ser dig som en støtte. Jeg har selv været i en lignende situation, hvor en medarbejder kom til mig og sagde, at hun ikke kunne bære den psykologiske byrde af at være den, alle kom til med deres problemer.
Det blev en god løsning, fordi hun kunne tale med mig, og vi lavede en ny struktur, hvor hun fik en pause fra de konstante samtaler. Hvis du har en god relation til din chef, kan du tage det op med vedkommende. Det kan være en god måde at finde en løsning på uden at ødelægge relationen til din kollega.