Personlig økonomi

Ikano Bank politianmeldt for at vildlede kunder om lån

Ikano Bank står nu overfor en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden, efter at flere kunder har klaget over bankens markedsføring. I kampagnebreve sendt til IKEA Shoppingkort-kunder blev de tilbudt at få udbetalt den kredit, de havde “til rådighed” på kortet til deres NemKonto. Men i stedet for gratis penge, var der tale om et lån med omkostninger.

Ikano Bank politianmeldt for at vildlede kunder om lån
Foto: By Jonaswimmerstrom - Own work, CC BY-SA 4.0
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 3. april 2025

Forbrugerombudsmanden mener, at Ikano Bank har vildledt kunderne, da de kunne få indtryk af, at pengene kunne hæves uden ekstra udgifter. Ifølge Torben Jensen, Forbrugerombudsmand, er det afgørende, at forbrugerne klart informeres om, at de optager gæld, og hvilke omkostninger der følger med.

“Når en virksomhed markedsfører et lån, skal det naturligvis stå klart for forbrugeren, at der er tale om et lån,” siger Torben Jensen og fortsætter: “Forbrugeren må ikke bringes i tvivl om, at det drejer sig om, at man optager gæld med de forpligtelser og risici, det nu indebærer for forbrugeren.”

Kampagnebrevene, der blev sendt ud i februar 2023, indeholdt ikke tydelig information om, at der var omkostninger forbundet med at få penge udbetalt fra kreditten. Af de 4.267 breve, der blev sendt, valgte 435 kunder at få pengene udbetalt, men mange blev først senere opmærksomme på de skjulte gebyrer og renter.

Sagen omfatter også en reklame på IKEAs hjemmeside, hvor kunder kunne få op til 130.000 kr. i kredit uden renter og gebyrer – men kun i en begrænset periode på 60 dage. Efter de første 60 dage ville kreditten blive forrentet med 14,5 %. Ifølge Forbrugerombudsmanden var informationen om renterne ikke tydelig nok.

De 8 mest almindelige grunde til, at dine følelser styrer din økonomi

Læs også: De 8 mest almindelige grunde til, at dine følelser styrer din økonomi

Personlig økonomi

Se flere artikler