Personlig økonomi

I oktober havde danskerne den store pengepung fremme. “Det kommer vi dog ikke til at se til jul”

Danskerne har haft spenderbukserne på i oktober, hvor forbruget steg med hele 4,9 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Når man tager højde for prisudviklingen, svarer det til en stigning på 3,4 procent i reale termer – den største vækst siden marts.

I oktober havde danskerne den store pengepung fremme. “Det kommer vi dog ikke til at se til jul”
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 20. november 2024

Det viser nye tal fra Danske Bank, baseret på forbruget hos cirka en million kunder.

“Det er en overraskende positiv udvikling, især efter et halvt år, hvor forbruget har haltet,” skriver Louise Aggerstrøm Hansen, chefanalytiker i Danske Bank i en kommentar til tallene. Hun peger på, at fremgangen især er drevet af elektronikforbruget og en markant stigning i oplevelser og services.

Fremgang i øst og syd – især på Fyn og i Sydjylland

Forbruget har især taget fart i områder øst for Storebælt, men det er Sydjylland og Fyn, der har markeret sig med de største stigninger. 

Elektronikforbruget har været en vigtig drivkraft her, hvor salget i Fyns elektronikbutikker har været usædvanligt højt.

I oplevelsessektoren er der ligeledes fart på. Salget af koncert- og teaterbilletter steg med næsten 30 procent på landsplan – og i Sydjylland var væksten endda mere end dobbelt så høj. 

“Det er bemærkelsesværdigt, hvor stor fremgangen er, også når vi korrigerer for prisudviklingen,” forklarer Louise Aggerstrøm Hansen.

Der er penge at spare, hvis du holder øje med elprisen

Læs også: Der er penge at spare, hvis du holder øje med elprisen

Detailhandlen i modvind – tøj og fødevarer halter

Selvom servicesektoren oplever fremgang, er billedet mere broget i detailhandlen. Supermarkedernes salg faldt med 1 procent, når man tager højde for de stigende fødevarepriser. Tøj- og skobutikker har det også svært, og især hovedstaden oplevede lavere forbrug i tøjsalget.

“Det er tydeligt, at danskerne fortsat prioriterer anderledes. Vi ser vækst i kosmetik og møbler, mens mere traditionelle kategorier som tøj og legetøj stadig kæmper,” fortæller chefanalytikeren.

Julehandlen: Rekorder i kroner, men ingen forbrugsfest

Den store julehandel er lige om hjørnet, men forventningerne er afdæmpede. Selvom omsætningen i kroner og øre sandsynligvis vil slå rekorder, skyldes det primært prisstigninger. Ifølge Louise Aggerstrøm Hansen er det usandsynligt, at julehandlen i år bliver prangende i reale termer.

“Der er tegn på, at danskernes privatøkonomiske situation forbedrer sig, men forbrugerne er stadig tilbageholdende. Det bliver nok ikke en forbrugsfest,” vurderer hun.

“Det her gør jeg altid i december – og det giver både plads og penge på børnenes konti”

Læs også: “Det her gør jeg altid i december – og det giver både plads og penge på børnenes konti”

Personlig økonomi

Se flere artikler