Karriere

Det her har betydning for dit sygefravær på arbejdet

En ny undersøgelse afslører, at ledelseskvalitet har massiv betydning for, hvor ofte ansatte melder sig syge.

Det her har betydning for dit sygefravær på arbejdet
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 4. februar 2025

Er din chef en god leder? Hvis ja, er der større chance for, at du har mindre sygefravær. En ny omfattende analyse fra ROCKWOOL Fonden viser nemlig, at dårlig ledelse øger sygefraværet markant på offentlige arbejdspladser. Faktisk er forskellen på fraværet i enheder med gode versus dårlige ledere helt op til 15 %.

”Sygefravær er en god metode til at måle kvaliteten af ledelse, da det dels registreres på både offentlige og private arbejdspladser og dels også er en af de faktorer, som går hårdest ud over produktiviteten i den offentlige sektor,” forklarer professor i økonomi Morten Bennedsen fra Økonomisk Institut på Københavns Universitet.

God ledelse er en nødvendighed

Studiet, som bygger på data fra over 270.000 offentligt ansatte, viser også, at ledere med højere løn og IQ generelt har lavere sygefravær blandt deres medarbejdere. I gennemsnit er en fuldtidsansat i det offentlige meldt syg 9,2 dage om året.

Sygefraværet er generelt højere på offentlige arbejdspladser og lønningerne her er mere ”låste” end i den private sektor og kan derfor ikke i samme grad anvendes til at belønne dygtige medarbejderne. 

”Det dokumenterer at behovet for god ledelse i det offentlige faktisk er større end i det private arbejdsmarked, hvor flere medarbejdere har forudsætningen for at kunne lede sig selv. God ledelse er simpelthen en nødvendighed, hvis medarbejderne på offentlige arbejdspladser skal lykkes med deres kerneopgave,” siger Morten Bennedsen.

Og effekten er ikke til at tage fejl af: Hvis det offentlige reducerede sygefraværet med bare én dag pr. medarbejder, ville det spare staten næsten 800 millioner kroner – svarende til lønnen for 3.000 folkeskolelærere.

“Mand taber sag om kønsdiskrimination efter chefens ‘sorry boys’-kommentar”

Læs også: “Mand taber sag om kønsdiskrimination efter chefens ‘sorry boys’-kommentar”