Personlig økonomiDanskerne streamer løs: Her er programmerne, vi ikke kan slippe
Danskernes appetit på streaming er fortsat enorm. I første kvartal af 2025 har vi igen ramt et rekordhøjt niveau af forbrug, og nyheder samt store underholdningsprogrammer har trukket millioner af seere.
De nyeste tal fra streamingrapporten viser, at danskernes streamingforbrug er på sit højeste. Hver dansker streamer i gennemsnit 1 time og 25 minutter dagligt i første kvartal 2025, og det er især programmer fra TV 2 og DR, hvor flere har rundet en million seere. Forbruget af streamede nyheder er steget med seks procent på tværs af DR og TV 2 sammenlignet med sidste år.
“Der har været fart på nyhedsdagsordenen, lige fra vi gik ind i det nye år. Ikke mindst på grund af Trumps indsættelse som præsident i USA, og de mange omvæltninger i international politik, det har medført, men også på grund af krigene i Gaza og Ukraine og valg i Tyskland og Grønland. Dansk politik har ikke ligget stille hen i mellemtiden, og alt i alt har vi set et første kvartal, hvor behovet for overblik og perspektiv blandt de danske streamere nok har været større end nogensinde før,” siger Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight.
På TV 2 Play er nyhedsforbruget steget med otte procent sammenlignet med første kvartal 2024. Også TV2.dk og TV 2s apps oplever stigende interesse med 1,35 millioner daglige brugere.
I det øvrige marked er der tilbagegang hos flere af de større kommercielle tjenester, blandt andet Netflix og Viaplay, mens Amazon Prime Video i endnu et kvartal oplever fremgang sammenlignet med samme periode sidste år.
Sport, dokumentarer og boligprogrammer samler danskerne
Men det er ikke kun nyhederne, der trækker seere til skærmen. Herrernes håndbold-EM har været en kæmpe seermagnet, og også dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion er blandt kvartalets mest populære indhold.
“Første kvartal er typisk højsæson for de store samlende seeroplevelser. Dels har vi et håndboldhold, der efterhånden har for vane at levere nogle exceptionelle præstationer med høje seertal til følge, dels betyder det danske vintervejr, at danskerne tilbringer en god del af deres tid sammen i hjemmet. Og her har der heldigvis været en masse godt – og nyt – indhold at samles om,” siger Sofie Bruun og fortsætter:
“Når man sammenligner første kvartals mest sete programmer med de foregående år, er noget af det mest iøjnefaldende, at en god portion helt nyt indhold har fundet vej til toppen af listen. Hvor sidste års højdespringere var nye sæsoner af velkendte programmer, byder årets Top-10 på flere afsnit af helt nye indholdskort som TV 2s ’Naboen fra helvede’ og DRs ’Røverkøb i provinsen’.”