Personlig økonomiDanskerne forventer at bruge 16 procent mere på Black Friday
4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.
4 ud af 10 danskere planlægger at deltage i Black Friday i år, hvilket er samme andel som i 2022. Dog forventer forbrugerne i år at bruge i gennemsnit 3.650 kr., en stigning på 500 kr. sammenlignet med sidste år. Det skriver Dansk Erhverv.
Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv peger på, at historikken viser, at forbrugerne ofte ender med at bruge flere penge end forventet:
”I år falder selve Black Friday desuden på en lønningsdag, og det kan formentlig få flere danskere til at shoppe lidt ekstra.”
Temu spøger
Trods det øgede forbrug er der bekymring blandt danske virksomheder over konkurrencen fra udenlandske aktører. Analysen afslører, at 40 procent af de danskere, der planlægger at shoppe på Black Friday, forventer at handle i udenlandske netbutikker.
”Vi spørger ikke, hvor de vil handle, men jeg kæder det selvfølgelig sammen med den voldsomme fremgang, som Temu har haft i Danmark det seneste års tid,” siger Niels Ralund.
Temu har opnået markant popularitet i Danmark, hvilket ifølge Niels Ralund har udfordret danske virksomheder, både i forhold til salg og annoncepriser.
”Omsætningen i forbindelse med Black Friday er virkelig vigtig for mange virksomheder, så hvis Temu og andre udenlandske netbutikker æder en stor portion af den, så er det problem. Og det er helt klart noget, det bekymrer virksomhederne.”
Black Friday som julehandlens startskud
Traditionen tro vil mange danskere udnytte Black Friday til at forberede sig på julen. Hele otte ud af ti, der planlægger at handle på dagen, vil købe julegaver, mens mere end halvdelen også vil købe ting til sig selv. Derudover vil 25 procent købe gaver til andre anledninger såsom fødselsdage.