Personlig økonomiBlack Friday har flyttet julehandlen til november
Indtoget af Black Friday har betydet store ændringer i danskernes forbrugsvaner, for november måned har næsten indhentet december som den største shoppemåned.
I 1847 skrev Peter Faber, at ”julen varer længe, koster mange penge” i julesangen Højt fra træets grønne top. Og målt på hvilken måned, danskerne lægger flest penge i detailhandlen, er det stadig tilfældet. Men noget er ved at ændre sig, for med introduktionen af Black Friday, som er den sidste fredag i november måned, er en stor del af vores indkøb flyttet fra december til november.
I 2013, hvor Black Friday første gang kom til Danmark, lå forbruget af beklædning i november måned 1 pct. over månedsgennemsnittet det år, mens det i december lå 43 pct. over månedsgennemsnittet. Et årti senere i 2023 lå forbruget i november 13 pct. over årets gennemsnit, mens december var faldet til ”kun” at ligge 28 pct. over årets månedsgennemsnit.
Tilsvarende udvikling ser vi for andre forbrugsvarer (der ikke er fødevarer og andre dagligvarer), hvor november-forbruget er gået fra at ligge 2 pct. over gennemsnittet i 2013 til 17 pct. over i 2023, mens december-forbruget er faldet fra 33 pct. over gennemsnittet til 20 pct. over gennemsnittet.
“Indtoget af Black Friday har medført en markant ændring i danskernes shoppingvaner, efterhånden som fænomenet er blevet mere og mere udbredt og gået fra Black Friday til ”Black Week” og endda nogle steder ”Black Month”. Når forbruget skubbes fra december til november, tyder det altså på, at en del af Black Friday-indkøbene er julegaveindkøb”, siger Jens Hjarsbech, cheføkonom i Mybanker.