IndsigtKrise-shopping i USA: Toldkaos får kunder til at hamstre
Frygten for skyhøje priser har fået amerikanerne til at hamstre alt fra iPhones til dåsemad i stor stil. Donald Trumps eskalerende handelskrig mod Kina har sendt tusindvis på panikshopping – og det kan allerede mærkes i både Apple-butikker, byggemarkeder og supermarkeder.
Priserne på iPhones og andet elektronik havde tidligere på måneden udsigt til at være på vej mod himlen – og det fik amerikanerne til at hamstre som om det var Black Friday.
Med udsigt til nye, voldsomme toldsatser på op til 125 procent på kinesiske varer, styrtede kunder i sidste uge ind i Apple-butikker for at sikre sig en iPhone, før det bliver alt for dyrt. Flere analytikere havde nemlig spået, at en iPhone kunne ende med at koste amerikanerne 23.000 kr. Flere ansatte beskriver kaosset som værende på niveau med julehandlen, ifølge Bloomberg.
På bare fem dage – fra 2. til 7. april – steg salget i Apple Stores med 20 procent, ifølge tal fra Earnest Analytics. Og det er ikke kun tech-produkter, der bliver langet over disken. Amerikanerne hamstrer også værktøj, babymad og dåsemad i stor stil.
»Der skal shoppes og handles, før det bliver for dyrt,« skriver The New York Times.
Apple har endnu ikke kommenteret sagen, men forsøger angiveligt at holde priserne stabile ved at flyve store mængder iPhones ind fra både Kina og Indien. Ifølge The Times of India blev der alene i slutningen af marts sendt fem fly fulde af telefoner afsted til USA.
Langt de fleste Apple-produkter bliver stadig samlet i Kina, og derfor kunne de nye tariffer ramme hårdt. David McQueen, direktør i analysefirmaet ABI Research, advarede om en voldsom prisstigning:
»Den slags told kan mere end fordoble prisen på næsten alle Apple-produkter i USA,« siger han til Bloomberg.
Men i løbet af lørdag vendte Trump som bekendt på en tallerken og besluttede, at elektronik fra Kina ikke skulle være omfattet af den trecifrede told, som han ellers havde sendt afsted.
Ikke kun elektronik
Men det er ikke kun elektronik, der bliver ramt. I byggemarkedskæden Home Depot er salget steget med 10 procent, mens stormagasinet Belk har oplevet en stigning på 18 procent.
“Når jeg taler med virksomheder, er de mere bekymrede for, at folk vil holde op med at købe,” siger detailanalytiker Simeon Siegel fra BMO Capital Markets til The New York Times.
Flere topchefer har også udtrykt deres bekymring for, at en mulig recession kan være på vej.