IndsigtForudsigelse: Sådan bliver vores rejser i 2025
Rejsebranchen vil næste år opleve store forandringer. Det viser en ny undersøgelse fra Booking.com blandt mere end 27.000 rejsende i 33 lande og områder. Undersøgelsen viser, at rejsende vil udfordre traditionelle normer og udforske nye måder at opleve verden på.
Her er ni “forudsigelser”der ifølge Booking.com vil præge vores rejser i det kommende år:
Vintagerejser
Bæredygtighed er i fokus, når flere rejsende vil shoppe deres feriegarderobe i vintagebutikker i udlandet. Næsten halvdelen af danske rejsende, især fra Generation Z, er interesserede i at købe genbrugstøj under deres ferie. Det handler om at kombinere mode med klimabevidsthed og spare penge ved at finde skjulte perler.
Flere generationer rejser sammen
Familieferier på tværs af generationer vil vinde frem. Babyboomere vælger i højere grad at bruge penge på rejser med deres børn og børnebørn frem for at spare op til arv. Det handler om at skabe minder sammen og nyde livet i fællesskab. Over halvdelen af de danske rejsende (57%) vil hellere bruge penge på en rejse for livet i 2025, end at efterlade en arv til deres børn – det gælder for 68% af babyboomere.
Billet til udødelighed
Wellness-ferier vil udvikle sig til længerevarende ophold, der fokuserer på sundhed og livsforlængelse. Danske rejsende ønsker dyb revitalisering med behandlinger som kryoterapi og stamcellebehandling. Næsten halvdelen er klar til at betale for rejser, der forbedrer deres sundhed og velvære.
Eventyr uden alder
Babyboomere vil ikke lade alderen holde dem tilbage fra nye eventyr. Over to femtedele (42%) af denne generation er interesserede i ferier med eventyr. Det er en stigning fra 17% i forrige års undersøgelse. Det betyder, at flere vil opsøge spænding gennem aktiviteter som faldskærmsudspring, bjergvandring og vulkansurfing.
AI og alternative idéer
Teknologi og AI vil blive centrale i rejseplanlægningen. Rejsende vil bruge AI til at træffe mere informerede valg og finde autentiske oplevelser, der samtidig bidrager positivt til lokale samfund. AI vil hjælpe med at undgå overfyldte steder og sikre mere bæredygtige rejsevalg.
Fra herreture til zen
Mandlige rejsende vil prioritere velvære og selvudvikling over traditionelle “drengerøvsture”. 15 % af de adspurgte vil lukke af for hverdagens stress, 17 % vil slappe af og tanke op og 14 % vil fokusere på deres personlige vækst. Samtidig vil flere mænd tage på rejser, der fokuserer på mental sundhed og personlige relationer.
Neuroinklusiv navigation
Med en anderledes måde at tænke og bearbejde information på vil neurodivergente rejsende (rejsende med diagnoser som ADHD, autisme og dysleksi) sætte fokus på deres ofte usynlige behov. Over en tredjedel (35%) af dem, der anser sig selv som neurodivergente, har haft en negativ oplevelse under deres rejser på grund af deres neurodivergens, mens 39% mener, at deres rejsemuligheder er begrænsede på grund af deres neurodivergens. Teknologi vil hjælpe med at reducere stress ved at tilbyde rolige områder i lufthavne og på hoteller. Flere ønsker sanserum og bedre tilpasninger til deres særlige behov.
Nat-turisme
Rejsende vil søge unikke naturoplevelser om natten, hvor stjernekiggeri og astronomi bliver populære aktiviteter. Næsten halvdelen af de danske rejsende planlægger at opleve nattehimlen, mens mange vil undgå solens varme ved at planlægge aftenaktiviteter.
Fokus på lufthavnsoplevelser
I 2025 vil rejsende prioritere lufthavnsoplevelser som en del af ferien. Flere vil vælge destinationer baseret på unikke lufthavne med spa-områder, sovekapsler og Michelin-restauranter. Lufthavnen bliver ikke længere en stressfaktor, men en forlængelse af ferieoplevelsen.