BoligDet her bruger vi overraskende mange penge på i hjemmet
Trods økonomisk forsigtighed har danskerne brugt over seks milliarder kroner årligt på boligtekstiler siden 2020 – det højeste niveau i 50 år. Investeringer i kvalitetstæpper og bæredygtige materialer afspejler ønsket om hygge, holdbarhed og energibesparelser i en uforudsigelig tid.
Selvom danskerne generelt er forsigtige med deres forbrug, investerer de stadig mere i boligtekstiler. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har husstandene siden 2020 brugt over seks milliarder kroner på boligtekstiler om året – et niveau, der ikke er set i over 50 år.
Ifølge design- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg er boligtekstilsalget en naturlig reaktion på tidens usikkerhed.
“Hjemmet bliver en tryg base, når verden kan synes uforudsigelig. COVID-19-pandemien, inflation og energikrise har skubbet impulskøb i baggrunden til fordel for velovervejede investeringer i for eksempel tæpper, der kan skabe reel værdi i hjemmet. Vi køber færre, men bedre ting,” siger Mads Arlien-Søborg.
Øget efterspørgsel om vinteren
Kate Hovgaard-Mikkelsen, kategorichef for tæpper hos Garant, genkender tendensen. De sælger op mod 20 procent flere tæpper i de kolde måneder.
“Forbrugerne har fået et større fokus på at investere i kvalitetstæpper. Ud over at være langtidsholdbare skal de gerne give indretningen et unikt særpræg i kraft af for eksempel håndlavet design eller bæredygtige materialer som uld,” siger Kate Hovgaard-Mikkelsen.
Mads Arlien-Søborg påpeger, at boligtekstiler også kan bidrage til energibesparelser.
“Den bærende årsag til et øget tæppesalg i vinterhalvåret er den hygge, de bringer indendørs, og det gælder ikke mindst i juletiden. Det har også betydning, at man kan spare på varmeregningen ved at indrette med boligtekstiler,” siger han.