De små plastikbeholdere, som lovede friskhed til dine fødevarer og blev solgt til fester for husmødre, er i krise. Tupperware er gået konkurs og nu forsøger man at redde plastikstumperne.
Af Mille Skjold Madsen
Hvis du kan huske, da den første mand landede på månen eller Woodstock-festivalen, så er du sikkert også gammel nok til at huske den store hype over de små plastikbeholdere som gennem 1950’erne og 1960’erne var fast inventar i mange køkkenskabe.
Virksomheden bag plastikbeholderne hed Tupperware og blev grundlagt af Earl Tupper i 1946. Men hvad der var mere særligt end selve produktet, var marketingstrategien. For op gennem 1950’erne og 1960’erne fik virksomheden husmødre til at arrangere Tupperware-fester, hvor man kunne sælge produkterne til venner og familie. Festerne var med til at udbrede kendskabet og gav Tupperware-værterne en indkomst ved siden af arbejdere ulønnede arbejde som husmødre.
En million sælgere
Succesen fortsatte, og i starten af 1960’erne var der mere end en million Tupperware sælgere.
Den mest kendte Tupperware-vært var Brownie Wise. Hun opdagede Tupperware en dag, hvor en salgsmand ringede på hendes dør for at sælge plastikbeholderne til hende. Hun var så uimponeret over hans salgstale, at hun besluttede, at hun kunne gøre det bedre, og bruge pengene til at betale sin syge søns hospitalsregninger.
Hun var så dygtig, at hun begyndte at hyre ekstra folk til at sælge for hende, og i 1954 havde hun et netværk af 20.000 kvinder, som solgte Tupperware gennem hende. Hun endte dog med at ryge i unåde hos grundlæggeren Earl Tupper, da hun tog credit for Tupperwares succes i medierne, holdt en stor fest, hvor flere gæster blev skadet som følge af en storm og brugte en tupperware beholder som hundeskål. Hun forlod derfor virksomheden i 1957.
Tupperware-festerne var kendt for sjove gimmicks som, at kaste en boks gennem rummet for at vise, hvor modstandsdygtig den var eller holde en skål med låg over hovedet, så man kunne se, at den holdt tæt. Alt sammen for at vise, hvor fantastisk et produkt det var. Tupperware-værterne fik desuden besked på kun at servere alkoholfri drikkevarer, så ingen kvinder blev fristet til at bruge mere end de havde.
Strategien er sidenhen blevet kopieret af flere virksomheder som Avon og Ann Summers, som har solgt makeup og sexlegetøj til deres netværk. Herhjemme kan man måske huske mærket børnetøjsmærket PompDeLux, som også lavede homeparties, da de eksisterede.
Flere udfordringer
Tupperware var en kæmpe succes op gennem 1950’erne og 1960’erne, men det ændrede sig, da flere kvinder begyndte at komme på arbejdsmarkedet. Det gjorde, at de ikke længere havde tid til at mødes med andre husmødre til Tupperware-fester, ligesom at mad blev billigere og gjorde det muligt for mange familier at spise mere ude eller købe hurtigere løsninger. Derfor var der ikke brug for at opbevare mad i samme høje grad som tidligere.
Da Corona-pandemien ramte i 2020, var der en kort opblomstring i salg, fordi flere lavede mad derhjemme, men da hverdagen indfandt sig, fandt Tupperware aldrig momentum igen. For samtidig var plastik også blevet et no-go materiale for mange at bruge, og den stigende globale handel gjorde det muligt for forbrugeren at finde billigere alternativer.
Med 1,2 milliarder dollars i samlet gæld blev det derfor svært for Tupperware at se sig ud af krisen, og derfor måtte de efter flere økonomiske kampe for at overleve nu kaste håndklædet i ringen og i sidste uge søge om konkurs. De håber dog på at finde en køber til virksomheden.