Indsigt

TikTok-hype skaber nøddekaos: Pistacie er pludselig en mangelvare

En luksuschokolade fyldt med grøn pistaciecreme har ramt internettet som en sukkerbombe – og nu mærker verdens nøddehandlere konsekvenserne.

TikTok-hype skaber nøddekaos: Pistacie er pludselig en mangelvare
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 19. april 2025

En bølge af TikTok-videoer har gjort den såkaldte “Dubai-chokolade” til det nyeste must-have på snackscenen. Den første video dukkede op i slutningen af 2023 – og er siden blevet vist over 120 millioner gange. Siden er det eksploderet.

Efterspørgslen på pistacienødder, særligt de skrællede kerner, er steget så voldsomt, at flere butikker nu rationerer de populære chokolader. Prisen på rå pistaciekerner er hoppet fra 7,65 til 10,30 dollar per pund på bare ét år. Det skriver The Guardian.

“Det føles som om det kom ud af ingenting,” siger Charles Jandreau, direktør i luksuschokoladefirmaet Prestat Group, til Financial Times.

“Pludselig ser du den i hver eneste kiosk.”

Svært at få fat på

Chokoladen, som er blevet et fænomen, består af mælkechokolade, sprød kataifi-dej og en intens pistaciecreme. Den blev oprindeligt lanceret af det eksklusive emiratiske brand Fix under det legesyge navn Can’t Get Knafeh of It – en reference til den arabiske dessert knafeh.

Iran har allerede sendt 40 % flere pistacienødder til De Forenede Arabiske Emirater i årets første seks måneder sammenlignet med hele året før. Samtidig har USA – verdens største pistacieksportør – haft en mindre, men mere kvalitetspræget høst, hvor mange nødder er blevet solgt med skal. Det gør de skrællede kerner endnu sværere at få fat i.

“TikTok har nået et punkt, hvor det kan påvirke hele landbrugsøkonomier,” siger Giles Hacking fra nøddehandlen CG Hacking.

Flere virksomheder måtte dreje nøglen i marts

Læs også: Flere virksomheder måtte dreje nøglen i marts