IndsigtTikTok bliver ny slagmark i handelskrigen: Luksus til spotpris eller bare fup?
Kinesiske fabrikanter går viralt på TikTok med tilbud om billige “mærkevarer” direkte fra fabrikken – uden om Trumps straftold.
Kinesiske fabrikanter har fundet en ny måde at ramme USA midt i handelsstriden – og det sker ikke via containere eller toldpapirer, men direkte i amerikanske TikTok-feeds.
Mens Trump-administrationen hæver tolden på kinesiske varer til vanvittige 145 %, svarer producenterne igen på kreativ vis: De går direkte til forbrugerne.
I videoer, der i øjeblikket florerer på TikTok, står personer som brugeren Wang Sen foran hylder med luksusvarer og lover priser langt under butiksværdien. Det skriver CNN.
“Hvorfor kontakter du os ikke bare og køber fra os? Du vil ikke tro de priser, vi giver dig,” siger han i én video, som siden er blevet fjernet fra platformen.
Samtidig stormer kinesiske shopping-apps som DHgate og Taobao frem i den amerikanske App Store – med henholdsvis en 2.- og 7.-plads – drevet af hype og løfter om billige mærkevarer.
Online handelskrig
Men ifølge flere eksperter er der god grund til at tage det hele med en spiseskefuld salt. Produkterne ligner måske luksusmærker som Chanel og Lululemon, men chancen for, at fabrikanterne faktisk har en reel aftale med de kendte brands, er tæt på nul.
Ægte leverandører er nemlig som regel bundet af strenge kontrakter og fortrolighedsklausuler – og de dukker ikke lige op og sælger “ægte” varer på sociale medier.
En influencer, der kalder sig LunaSourcingChina, hævder i en video, at Lululemon køber deres $98-leggings direkte fra to fabrikker i byen Yiwu. Hun siger:
“Jeg gætter på, at de fleste kender prisen på Lululemon eller andre store mærker … og gæt hvad, her i de her to fabrikker kan du få dem for omkring fem til seks dollars.”
Lululemon afviser dog at have noget med de nævnte fabrikker at gøre og advarer samtidig forbrugerne mod forfalskninger og misinformation.
Bag TikTok-videoerne gemmer sig også en anden fortælling – nemlig den om, hvor afhængige forbrugere i Vesten stadig er af produktionen i Kina. Kommentarerne under videoerne vidner om en blanding af forargelse og fascination:
“Det er sådan du kæmper tilbage i en handelskrig,” skriver en bruger under en video med millioner af likes.
Og midt i det hele spørger en TikTok-bruger ironisk:
“Er vi ved at se kapitalismens sidste krampetrækninger?”