IndsigtTemu og Shein skruer ned for reklamerne efter Trumps told
Temu og Shein skærer kraftigt i deres reklameudgifter i USA, efter at en ny amerikansk toldbestemmelse vil gøre varer fra Kina dyrere.
De to kinesiske onlinebutikker Temu og Shein, der tidligere har været blandt de største annoncører på sociale medier i USA, skruer nu kraftigt ned for deres digitale reklamebudgetter. Den pludselige nedskæring kommer som følge af en ny amerikansk toldbestemmelse, som kan gøre deres varer dyrere at sælge i USA.
Begge virksomheder, der sælger billige varer direkte fra Kina til amerikanske forbrugere, har i den seneste tid haft en markant reklamestrategi rettet mod yngre og prisbevidste købere på platforme som Facebook, Instagram og TikTok. Men fra den 2. maj vil varer, der koster under 800 dollar og sendes fra Kina eller Hongkong, ikke længere være fritaget for told. Det betyder højere omkostninger for Temu og Shein, som derfor også har besluttet at hæve priserne på deres produkter.
Ifølge Reuters viser data fra Sensor Tower, at Temu i perioden fra slutningen af marts til midten af april har reduceret sine reklameudgifter på tværs af platforme som Facebook, Instagram, TikTok, Snap og YouTube med i gennemsnit 31%. Sheins udgifter på de samme medier er faldet med 19% i samme periode.
“Vi planlægger at hæve priserne på vores produkter fra næste uge, når de nye toldregler træder i kraft,” lyder det fra Temu. Samtidig har Temu ifølge Mark Ballard, digital markedsføringsekspert hos Tinuiti, stoppet en stor del af deres annoncering på Google Shopping siden den 12. april.