IndsigtSvenske slikfavoritter ramt af global hype: “Vi solgte alt, hvad vi producerede”
Efterspørgslen på svensk slik er eksploderet, især i USA og Sydkorea, efter at en amerikansk TikToker satte fokus på Sveriges elskede lørdagsslik, lördagsgodis.
Dette koncept, hvor svenskere samles om slik én gang om ugen, startede i 1950’erne. Dengang anbefalede de svenske sundhedsmyndigheder, at sukker kun skulle indtages én gang om ugen for at bekæmpe stigende tandproblemer. Nu er traditionen en værdsat del af svensk kultur, ligesom danskernes fredagsslik.
“Trenden begyndte at stige i løbet af foråret, men desværre havde vi ikke nok sikkerhedslager før sommeren,” udtaler Niclas Arnelin, direktør hos Orkla, producent af de populære Bubs-slik. Det skriver The Guardian.
“Under sommeren er vi nødt til at lade medarbejderne i fabrikken holde ferie, og vi lukker også fabrikken for vedligeholdelse. Vi solgte alt, hvad vi producerede over sommeren. Og derefter løb vi tør.”
I Storbritannien har Jonas Aurell fra ScandiKitchen, som sælger svensk løssalgsslik, også mærket presset: “Vi kæmpede som alle andre for at få fat i det, men vi samarbejder med leverandøren,” siger han, mens han rationerer slik til butikkerne for at sikre, at der stadig er lidt tilbage til de svenske kunder.