IndsigtSheins omsætning dykker – er forbrugerne blevet trætte af fast fashion?
Sheins vækst er bremset, da virksomhedens profit faldt med næsten 40 % i 2024, og børsnoteringen på London Stock Exchange er nu under pres.
Shein, den kinesiske fast fashion-gigant, har i flere år været en af de mest populære onlinebutikker, men der er nu tegn på, at deres momentum måske er ved at aftage. Efter at have været blandt danskernes fem foretrukne onlinebutikker i 2023 og domineret den globale onlinehandel, viser nye tal, at virksomheden ikke nødvendigvis vokser med samme raketfart, som de tidligere gjorde.
Ifølge Financial Times, som har fået indsigt i interne kilder, var Sheins nettofortjeneste næsten 40 % lavere i 2024, med et overskud på 1 milliard dollar. Det er langt fra de mål, Shein havde sat – nemlig 45 milliarder dollar i salg og 4,8 milliarder dollar i overskud.
Det betyder, at Shein står over for nogle udfordringer, da de stadig planlægger at blive børsnoteret på London Stock Exchange. Ifølge Reuters er der nu snak om, at de kan blive tvunget til at sænke deres værdiansættelse med op til 25 %, hvilket vil reducere værdien til omkring 50 milliarder dollar. Bloomberg rapporterede endda, at Shein måske bliver presset til at sætte værdien helt ned til 30 milliarder dollar.
Derudover ser det ud til, at børsnoteringen kan blive forsinket til efter sommeren. Præsident Donald Trump har nemlig fjernet en skattefritagelse, som Shein tidligere har haft gavn af – en ændring, der kan få konsekvenser for virksomhedens indtjening og måske presse deres priser i USA op.