Indsigt

“She deserved the purse”: Ny TikTok-trend hylder mødres usynlige ofre

En ny TikTok-trend, der sætter fokus på mødres usynlige ofre, har i de seneste uger vundet stor popularitet blandt millioner af brugere på platformen.

“She deserved the purse”: Ny TikTok-trend hylder mødres usynlige ofre
Foto: TikTok
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 15. oktober 2024

Det hele begyndte, da Denaesha Gonzalez (@denaeshagonzalez) for et par uger var i babyafdelingen i sin lokale Target-butik. 

Her lagde hun mærke til en håndtaske, der stadig havde prismærket på, placeret blandt babyartikler som bleer og creme. Gonzalez antog, at en mor havde valgt at sætte sit barns behov først og opgav tasken for at købe nødvendige babyting. 

Inspireret af dette delte Gonzalez en TikTok-video, hvor hun udtrykte sin hyldest til denne ukendte mor med ordene: “She deserved the purse” (“hun fortjente tasken”). 

@denaeshagonzalez

To the Mother who chose themselves last, you deserve the world tonight and always.🤎 #motherhood #motherhoodunplugged #parenting #parentsoftiktok

♬ original sound – 𝙅𝙖𝙘𝙤𝙗🇵🇱

Gonzalez skrev også en besked i videoen: “Til den mor, der satte sig selv sidst, du fortjener hele verden i aften og altid.”

Viral bevægelse for mødre 

Videoen blev hurtigt populær blandt TikTok-brugerne, fordi mange mødre kunne genkende at sætte deres børn før sig selv og ofte kæmpe for at få enderne til at mødes, når børnene er små. 

Der gik derfor ikke lang tid inden videoen spredte sig rundt på TikTok. En af dem, som blev rørt over videoen, var TikTok-skaber Cecily Bauchmann (@cecilybauchmann). Hun er mor og har 2,2 millioner følgere på TikTok, og hun delte en opfølgende video, hvor hun reflekterede over sine egne oplevelser med at prioritere sine børn over sig selv. 

@cecilybauchmann

Calling this SHE DESERVED THE PURSE🥹🫶🏼✨@Denaesha Gonzalez you inspire me mama🤍ilysm #momoffour #motherhood #momsoftiktok #realmomlife #womensupportingwomen

♬ Lights Are On – Instrumental – Edith Whiskers

Inspireret af Gonzalez’ handling besluttede hun at sprede glæde ved selv at udføre en anonym gestus. Under et besøg i Target købte hun et gavekort på 100 dollars og gemte det i en pakke babybleer, sammen med en håndskrevet besked til modtageren, der lød: “Hey! Du fortjener den særlige ‘dig selv’ ting 🙂 Du er fantastisk! xoxo!”

Det satte gang i en viral bevægelse under hashtagget #shedeservedthepurse hvor flere TikTik-brugere har delt videoer, hvor de gemmer penge og gavekort i babyprodukter som bleer og modermælkserstatning i håbet om, at forældre, der kæmper økonomisk, ville finde disse gaver og forkæle sig selv. 

Som en følger på Cecily Bauchmanns profil skrev: 

“Når jeg har mulighed for det, så vil jeg også lægge 50 dollars i en pakke bleer, for der var en periode i mit liv, hvor jeg talte mønter for at kunne købe modermælkserstatning.”

Er du doom spender, soft saver eller loud budgeter? Disse tre økonomitendenser trender på TikTok

Læs også: Er du doom spender, soft saver eller loud budgeter? Disse tre økonomitendenser trender på TikTok

Kritik af trenden

Trenden har dog også været genstand for kritik. Nogle har udtrykt bekymring over, at det virker iscenesat, når folk filmer sig selv, mens de efterlader penge i butikken. Desuden har trenden tiltrukket enkelte personer, der udnytter gavmildheden ved at rode igennem hylderne med babyprodukter i håbet om at finde penge. 

En sætning til Met Gala startede en digital revolution mod de rige og berømte

Læs også: En sætning til Met Gala startede en digital revolution mod de rige og berømte