Indsigt

Ny toldsats kan gøre kinesiske el-biler dyrere i fremtiden. Så meget kan prisen stige

Forhøjelsen af toldsatsen kommer som følge af en undersøgelse, som EU-Kommissionen igangsatte sidste år. Undersøgelsen konkluderede, at kinesisk statsstøtte til elbilproducenter har forvredet konkurrencen og skadet den europæiske bilindustri.

Ny toldsats kan gøre kinesiske el-biler dyrere i fremtiden. Så meget kan prisen stige
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 14. oktober 2024

Kinesisk producerede elbiler kan snart blive væsentligt dyrere i EU. Det står klart efter en afstemning blandt EU’s medlemslande, hvor der ikke blev opnået et flertal imod EU-Kommissionens forslag om at hæve toldsatsen på batteridrevne elbiler fra Kina med mellem 7,8 % og 35,3 %. 

Forhøjelsen af toldsatsen kommer som følge af en undersøgelse, som EU-Kommissionen igangsatte sidste år. Undersøgelsen konkluderede, at kinesisk statsstøtte til elbilproducenter har forvredet konkurrencen og skadet den europæiske bilindustri.

Forhandlingerne med Kina har allerede stået på i længere tid uden resultat, og derfor forventes det, at Kommissionen officielt indfører de højere satser inden udgangen af måneden. Skulle det ske, vil de nye toldsatser gælde fra 31. oktober 2024 og være gældende i fem år. Dog understreger Kommissionen, at man fortsat vil forsøge at finde en alternativ løsning med Kina.

Rune Thyge Johansen, analytiker i Danske Bank, forklarer om den forventede prisstigning:

“Forslaget sætter toldsatsen op med mellem 7,8% og 35,3%, hvilket skal lægges oveni den nuværende sats på 10%. De samlede toldsatser vil således potentielt ligge mellem 17,8% og 45,3% fra 31. oktober 2024, hvis Kommissionen indfører de højere toldsatser, som vi forventer,” skriver han i en kommentar til Økonomista.

Den kinesiske bilproducent SAIC, der står bag det populære mærke MG, står til at blive hårdest ramt med en maksimal toldsats på 45,3 %. Tesla Model 3, som produceres i Kina, slipper derimod med en mindre stigning, da den kun bliver pålagt en ny told på 7,8 % ud over de eksisterende 10 %, hvilket giver en samlet told på 17,8 %.

Danske bilkøbere kan forvente prisstigning

De nye toldsatser vil sandsynligvis resultere i højere priser på elbiler i Danmark. Beregninger fra Danske Bank viser, at en kinesisk elbil, som i dag koster 250.000 kr., kan stige med op til 20.000 kr. i pris, afhængigt af bilmærket. Rune Thyge Johansen understreger dog i sin kommentar, at der er stor usikkerhed omkring de præcise prisstigninger.

“En eventuel prisstigning er afhængig af, hvordan producenterne i Kina og bilforhandlerne i Danmark reagerer på den nye toldsats. De kinesiske bilmærker sælger deres biler i Europa til en væsentligt højere pris end i Kina, da den stærke købekraft i Europa betyder, at de kan gøre det,” forklarer han.

Kinesiske bilproducenter kan dog vælge at absorbere en del af toldstigningen via deres profitmarginer, så forbrugerne i EU, herunder Danmark, undgår den fulde prisstigning. Da de kinesiske producenters omkostninger er lavere end deres europæiske konkurrenters, kan de sandsynligvis klare en forhøjelse af tolden uden at miste konkurrenceevnen.

Elpriserne stiger fra 1. oktober – 14 tips til at holde regningen nede

Læs også: Elpriserne stiger fra 1. oktober – 14 tips til at holde regningen nede