Karriere

Hun er kvinde. Hun er 30 år. Hun er investor. “Til investormøder forveksler folk mig ofte med en medarbejder”

Nima Tisdall er en kvinde. Hun er 30 år. Hun kommer ikke fra penge. Men i dag sidder hun på en masse af dem, som hun sammen med seks mandlige investorer bruger til at vækste andres virksomheder med venturefonden Nordic Makers. 

Hun er kvinde. Hun er 30 år. Hun er investor. “Til investormøder forveksler folk mig ofte med en medarbejder”
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 23. september 2024

Af Mille Skjold Madsen – Foto: Malene Nelting 

“Hvordan kan jeg komme til at tale med drengene?” er Nima Tisdall før blevet spurgt til events, hvor iværksættere kommer for at pitche deres forretning til mulige investorer. Her kom en iværksætter hen til hende og ville vide, hvem han skulle give sit pitch til. 

“Det er mig, du skal tale med, for jeg kigger alle pitch igennem,” svarede Nima Tisdall. 

“Okay, men hvem sender du det til?” blev der spurgt fra den ivrige iværksætter. 

“Jeg sender det til mig. Det er mig, der kigger på det,” svarer Nima Tisdall. 


Episoden er en, som Nima Tisdall har prøvet flere gange som investor, når hun møder op til investormøder, hvor de andre ikke tror på, at det er hende, der sidder på pengekassen. Og det er det heller ikke, hvis man kigger på statistikkerne. Ni ud af ti business angel-investorer i Danmark er mænd, og ifølge en global rapport fra All Raise i 2019 er kun 12 % af de øverste positioner i venturefonde og business angel-grupper besat af kvinder.

Derfor er Nima Tisdall også ofte den eneste kvindelige investor i lokalet, når der skal pitches gode iværksætterideer til investorerne.

“Når jeg er til et investorevent, så tror mange, at jeg arbejder der, og jeg er også før blevet bedt om at hjælpe med klikkeren til PowerPoint-præsentationen. Derfor er det også vigtigt, at jeg sidder der, for det gør noget, at resten af lokalet bliver opmærksom på den manglende diversitet,” siger Nima Tisdall. 

Blue Lobster  

Hun startede selv som iværksætter for fem år siden. Her var hun med til at grundlægge virksomheden Blue Lobster, som var en app, der skabte direkte forbindelse mellem fiskere og forbrugere. Det gjorde hun, mens hun studerede på CBS, og ifølge Nima Tisdall var ideen med Blue Lobster at skabe en digital markedsplads, hvor fiskerne fik en højere pris for deres fisk og restauranterne fik bedre muligheder for at indkøbe frisk fisk til en god pris. Det ville i sidste ende gavne forbrugeren og skabe et mere bæredygtigt fiskeri. 

Blue Lobster fik stor opmærksomhed i hele verden, blandt andet fra The Obama Foundation med Barack Obama i spidsen, og i 2021 kom Nima Tisdall på “Forbes under 30”-listen. 

I dag er Blue Lobster blevet til SquidInk, som har fokus på digitaliseringen af fiskeriet, men Nima Tisdall trådte ud af rollen som direktør i virksomheden i 2022 og blev en lille medejer i virksomheden.

“Mit yndlingsord er søsæt, og jeg har det også indgraveret på min pimp-ring. Det kalder jeg ringen på min lillefinger. For jeg elsker opstartsfasen i en virksomhed, men ikke driften, og der var vi nået til med Blue Lobster, så jeg valgte at træde ud. Jeg var herefter helt overbevist om, at jeg skulle være iværksætter igen, men i stedet sidder jeg nu hver dag og vurderer virksomheder og investerer i dem, hvilket giver den samme fede følelse, fordi man er med på rejsen,” siger Nima Tisdall. 

Investering på formel

Til daglig arbejder Nima Tisdall som operating partner i venturefonden Nordic Makers. Gruppen har investeret sammen i flere år, og sidste år tog de Nima Tisdall med ind i partnergruppen for at få endnu mere fart på at investere i potentielle virksomheder. 

“Ambitionen er, at Norden også bliver et sted, hvor man kan vækste sin virksomhed. Vi har et godt økosystem, men når man skal blive større end +200 medarbejdere, så er Danmark for lille med for lidt talent, for lidt kapital og erfaring til at skalere en virksomhed til 500-2.000 medarbejdere, så det vil vi gerne skabe muligheder for,” fortæller Nima Tisdall. 

Venturefonden investerer inden for tech- og B2B-virksomheder. En branche, hvor der er langt mellem de kvindelige grundlæggere. 

“I det seneste år har vi ikke haft succes med at finde mange virksomheder med kvindelige co-founders, der passer til vores investeringsprofil. Jeg tror også, vi som investorer skal kigge på, om de metoder, vi bruger til at vurdere en investering, også er de rigtige,” siger Nima Tisdall. 

Her henviser hun til den opblomstring af iværksættere, som man har set de seneste 15 år. Ofte udsprunget fra det amerikanske Silicon Valley, hvor store softwarevirksomheder som Facebook og Airbnb blev udklækket på et bjerg af en masse penge, som blev brændt af i håbet om at være den virksomhed, der tager alle markedsandele og bliver en unicorn (en virksomhed, der bliver værdisat til min. 1 mia. dollars).  

“Man kan groft sige, at det amerikanske investeringsmiljø lagde tommelfingerreglerne for, hvordan man skal investere i virksomheder, og vi fulgte bare efter, så det nærmest er på formel, hvordan man skal gøre. Det er især en metode, som har fokus på at brænde mange penge af for at tjene en masse penge, men vi skal jo også spørge os selv, om det er det rigtige?” siger Nima Tisdall og tilføjer, at der derfor også er brug for større diversitet blandt investorer. 

“Hvis vi sætter de samme vækstkrav ned over alle typer virksomheder, så bliver det umuligt at leve op til. For nogle virksomheder skal ikke vækste ti gange deres værdi, men derfor kan det jo stadig være en god case. Derfor har vi også brug for flere investorer med større diversitet, som kan investere i forskellige typer af virksomheder.”

Flere kvindelige investorer 

I dag går 1,5 % af al kapital til kvindelige iværksættere, og flere undersøgelser har peget på, at det bl.a. skyldes udfordringerne med den ubevidste bias, hvor investorer typisk investerer i dem, som ligner dem selv eller virksomheder, som de kender til. Derfor kan vejen til mere kapital til kvindelige iværksættere findes i at få flere kvindelige investorer. Men Nima Tisdall mener også, at der er andre kvinder, der kan blive bedre til at lære at pitche foran investorer. 

Derfor blev hun en del af bestyrelsen i nonprofitorganisationen EvenFounders, som er en iværksætterskole for kvinder. Her er hun med som sparringspartner, når andre kvinder skal lære at pitche og rejse kapital til deres virksomheder. 

“Det kan godt være, at jeg ikke kan investere i alle kvinder, men det mindste, jeg kan gøre, er at hjælpe med at åbne døren, så flere kan komme ind. Der er mange kvinder, som bliver stoppet på rejsen, fordi de møder modstand og lader det være en stopklods. Det kan jeg se med de kvinder, der kommer til mig,” fortæller Nima Tisdall, som især i undervisningen oplever, at kvinder ikke tror nok på sig selv. 


“Ret ofte siger kvinderne til mig, at de ikke kan finde ud af det, og der siger jeg til dem: Stop allesammen! Hvis I bliver ved med at sige, at I ikke kan finde ud af det, så tror jeg til sidst på jer. Kvinderne falder hurtigt ind i: Jeg er ikke sikker. Det skal der være plads til, og jeg kender det også fra, da jeg selv var iværksætter. Hvis jeg ikke var 100 % på, at vi nåede de her salgstal, så ville jeg ikke sige det, men det skal vi prøve at gøre alligevel,” siger Nima Tisdall. 

Hun har selv rejst penge flere gange, da hun var i Blue Lobster og har et godt råd til andre kvinder, som gerne vil søge kapital. 

“Start med at spørge dig selv, hvorfor du skal bruge en investor. Er det til startkapital, fordi der skal købes inventar? Er det for at få adgang til et netværk? Er det for at have en strategisk partner på et marked, du gerne vil ind på? Der er mange, som altid er for hurtige til at søge en investor, fordi de tænker, at det er det, man skal gøre, men der kan jo være mange måder ind i det,” fortæller Nima Tisdall. 


Derfor er det også vigtigt at vide, hvilken type virksomhed man gerne vil skabe. 

“Jo mere specifik du kan være, inden du leder efter en investor, jo nemmere er det også at få kapital. Her er det især godt at gøre sig tanker om, hvordan investoren skal tjene penge på det. Er det ved at få udbetalt penge løbende eller være med til den helt store exit til sidst? Og så er det også vigtigt at få investorer med, som deler din vision,” siger Nima Tisdall. 

Og så skal man være klar på en masse nej’er. 

“I Nordic Makers ser vi 1.000 startups om året, vi tager tre ind hver måned, som får lov til at pitche, og vi investerer i seks virksomheder på et år. Det er mange nej’er, så bliv ved, og bliv ved, for pludselig er den der.”

Foden inden for døren 

Men hvordan får man så fat på en investor? Det er et godt spørgsmål, som Nima Tisdall ville ønske, at hun havde et andet svar på end det, hun giver. For sandheden er ikke optimal. 

“Vi er nødt til at være ærlige om, at det handler om netværk. Uden tvivl. Det er ikke fedt, for det er udemokratisk, men det er sådan, det er, og det vejer meget tungt i investeringslandskabet,” fortæller Nima Tisdall. 

Hun startede dog selv med at søge kapital som iværksætter ved at skrive ud til en masse mennesker på LinkedIn. Her blev hun ved med at spørge om kaffemøder, hvor hun søgte sparring på sit startup, og til sin overraskelse var der mange, som gerne ville mødes. 

“Vores første investor i Blue Lobster kom ikke med penge, men han kom med kompetencer og netværk, så han kunne åbne døre for os. Havde vi ikke haft ham med, så havde vi ikke lukket den første investeringsrunde. Vi fandt ham til et event på CBS om iværksætteri. Hvis nogen har noget fedt, så skyd en besked, sagde han. Så det gjorde jeg,” siger Nima Tisdall.

Løfter andre 

Ud over arbejdet som investor i Nordic Makers og den frivillige iværksætterskole er Nima Tisdall også producer på podcasten Karriereklubben og medstifter af den partineutrale ungdomsbevægelse SAGA. Hun bruger alle sine vågne timer på sine projekter, men det, mener hun, er det mindste, hun kan gøre. 

“Jeg plejer at sige, at jeg er født med masser af privilegier. For selvom jeg er vokset op alene med min mor, har en etnisk baggrund som kvinde i en mandsdomineret verden, som typisk ikke forbindes med privilegier, så har jeg også fået så meget med fra start, at jeg har kunnet løbe stærkt i livet. Så jeg vælger at fokusere på de mange privilegier, jeg har, og det, synes jeg, at man skal bruge til at løfte andre og gøre verden til et bedre sted,” fortæller Nima Tisdall. 

Fem gode råd fra kvindelige investorer: “Sådan øger kvindelige iværksættere deres mulighed for at skaffe kapital”

Læs også: Fem gode råd fra kvindelige investorer: “Sådan øger kvindelige iværksættere deres mulighed for at skaffe kapital”