I Sydbanks kommunikations- og marketingafdeling har de indført en ”brølerbowle” som skal inspirere medarbejderne til at være mere åbne om deres fejl. Det har skabt større medarbejdertilfredshed på arbejdspladsen.
Af Mille Skjold Madsen
Kender du det, at du engang er kommet til at sende en mail rundt til alle medarbejdere på kontoret, selvom den kun skulle være til en person? Eller måske har du prøvet at glemme en deadline?
I kommunikations- og marketingafdelingen hos Sydbank er det noget, de fejrer. Det sker hver 14. dag på et afdelingsmøde, hvor medarbejderne kan lægge en “brøler” i bowlen, som læses højt. Det er med til at tage det ubehagelige ud af fejlene, fordi man deles om fejlene, taler om dem og tager ved lære af dem. Og når bowlen er fyldt, så er der kage.
“Jeg går selv forrest og fortæller åbent om mine fejl, det tror jeg man er nødt til, hvis man vil lykkes med det. Fejlene bliver ikke noteret og man bliver ikke holdt oppe på at man har lavet en fejl, for så virker det ikke og så vil folk putte med det igen,” fortæller Nanna la Cour afdelingschef for Personaliseret Kommunikation i Sydbank.
Fejl skal visualiseres
Det var Nanna la Cour selv, som fik ideen til brølerbowlen for halvandet år siden. Det udsprang af, at hendes daværende chef bad hende finde på en løsning for at arbejde med medarbejdertilfredsheden i afdelingen. Det viste sig nemlig, at de havde svært ved at tale åbent om fejl, og på det tidspunkt var Nanna la Cour selv medarbejder i afdelingen. Hun kom på ideen med brølerbowlen.
“Jeg ville gerne finde på en løsning, som var let at implementere og var noget som vi kunne se visuelt i afdelingen, så det ikke bare blev endnu en samtale med lederen,” fortæller Nanna la Cour.
Helt konkret går brølerbowlen ud på, at man fortæller om en fejl, hvad man har lært af den, og så lægger man kuglen med fejlen i bowlen.
“Det kan være alt fra mindre fejl, hvor man har glemt sin computer eller sendt en mail forkert af sted, og de fejl er lidt nemmere at sige højt end de større fejl, som tager lidt mere tid at åbne op med. En større fejl kan være, hvis en opgave er blevet tabt mellem to stole eller noget teknisk, hvor man har glemt data,” fortæller Nanna la Cour.
Større medarbejdertilfredshed
I afdelingen inddeler de fejlene i fire forskellige typer, som har hver sin farve, og når “brølerbossen” kommer en kugle i brølerbowlen, så er farven bestemt ud fra, hvilken fejl det er. Er kuglen gul, så vil det sige, at man testede noget af, som fejlede. Er den blå, så er det fordi opgaven var svær og lå uden for ens kompetencer. En rød kugle betyder, at man ikke havde tid og fokus til at udføre opgaven, og grønne betyder, at man fejlede af uforudsete årsager.
Definitionen på fejlen er med til at skabe fokus på, hvad der kan læres af fejlen, og efter at afdelingen har indført “brølerbowlen” er medarbejderens tilfredshed gået op.
“Vi vil gerne fjerne nulfejlskulturen, for vi bliver klogere af at tale om vores fejl, og det virker, for vi får tingene ud hurtigt, så man ikke selv sidder med det,” fortæller Nanna la Cour.
Der er allerede andre afdelinger i banken, som nu også vil i gang med en brølerbowle, og Nanna la Cour har også et par gode råd, hvis man overvejer at arbejde med fejl på sin arbejdsplads.
“Du skal selv gå forrest som leder og være det gode eksempel på at være åben omkring fejl. Det er også vigtigt, at opgaven ligger hos medarbejderne, så “brølerbossen” ikke også er lederen. Det giver større mod på åbenhed. Og så skal man give det tid, for at få det til at fungere helt, især hvis man skal være åben med de lidt større ting. Husk derfor at blive ved med at gå forrest, så skal de andre nok åbne op med tiden.”