IndsigtNy undersøgelse: Eleverne ser på skærme i over halvdelen af undervisningstiden
Elever i folkeskolen bruger over 60% af undervisningstiden foran skærme, men mobiltelefonerne er næsten fraværende i timerne.
I den danske folkeskole bruger eleverne i gennemsnit 60% af deres undervisningstid foran skærme. Det viser ny forskning fra ROCKWOOL Fonden og DPU på Aarhus Universitet, baseret på over 8.000 observationer på 12 skoler. Men det er ikke mobiltelefonerne, der stjæler opmærksomheden – de er næsten fraværende i timerne.
Mobiltelefoner sjældent i undervisningen
”Det er bemærkelsesværdigt, at vi så så lidt til elevernes mobiltelefoner, for debatten om børn og unges skærmvaner handler i høj grad om netop mobiltelefonens uheldige konsekvenser for børn og unges evne til at koncentrere sig og deltage fællesskaber. I de tilfælde, hvor vi observerede, at eleverne brugte deres mobiltelefoner i undervisningen, var det oftest, fordi eleverne brugte telefonen i undervisningen, fx til at filme et fysikforsøg,” fortæller psykolog og forsker Andreas Lieberoth, der er lektor på Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) på Aarhus Universitet.
Undersøgelsen afslører, at det er projektorer, PC’er og tablets, der dominerer skolerne. Kun 1,6% af observationerne viste brug af mobiltelefoner, og det var typisk i undervisningssammenhæng, som fx at filme et fysikforsøg.
Skærme dominerer i klasseværelset
Forskerne har også kortlagt, hvordan skærme fylder i skolens aktiviteter:
- 64% af al klasseundervisning sker med skærme, typisk projektor.
- 61% af samarbejdsopgaverne involverer skærme, ofte elevernes egne PC’er.
- 70% af elevernes individuelle arbejde foregår på en skærm, oftest på PC.
- Skærme bruges i 40% af pauserne og 54% af måltiderne i klassen.
Distraktioner skyldes ikke mobiltelefoner
Andreas Lieberoth påpeger, at diskussionen om distraktioner i undervisningen i højere grad bør handle om PC’ernes internetadgang.
”I realiteten er mobiltelefonerne så sjældent fremme, at diskussionen om elevernes distraktion i undervisningen i højere grad bør handle om fx internetadgang via PC, hvor elever kan tilgå spil og underholdning, shopping og beskedtjenester,” siger Andreas Lieberoth.
Politisk fokus på skærmbrug i skolen
Der er politisk fokus på at begrænse skærmtid og sikre balance mellem digital og analog læring.
”Vores kortlægning viser, hvor vigtigt det er, at vi i debatten om skærm i børn og unges liv bliver meget opmærksomme på de mange nuancer, der er. Og at vi bliver tydelige om, hvad vi mener med “skærme” og “skærmbrug” og at finde de rette løsninger i børns, unges og læreres skoleliv”, siger Andreas Lieberoth.