IndsigtMandag sætter 600 skoleklasser privatøkonomi på skemaet
Når skoleklokken ringer ind mandag morgen, får mange elever en lidt anderledes undervisningstime. Pengeuge 2024 skydes i gang, og i løbet af ugen vil flere end 600 skoleklasser landet over få besøg af en bankansat, der underviser i privatøkonomi.
I år har flere end 600 klasser meldt sig til at få besøg. Og mandag morgen på Skolen på La Cours vej vil Finans Danmarks administrerende direktør Lars Gert Lose sammen med Nationalbankens direktør Ulrik Nødgaard stå for den første gæsteundervisning for udskolingsklasserne.
”Det er en stor fornøjelse, at så mange skoler tager imod tilbuddet hvert år. Dermed er der mange lærere derude, som også tager budskabet til sig – nemlig at tage finansiel forståelse alvorligt. For selvom de unge ikke er myndige endnu, og ikke fuldt ud råder over deres egne penge, så venter det lige om hjørnet. Derfor er det en vigtig mission vi er på sammen med skolerne, de gode pengevaner kommer ikke af sig selv,” siger Lars Gert Lose.
Investering på skoleskemaet
I år er initiativet udvidet til også at omfatte 10. klasser og efterskoler. Derudover er der kommet ekstra fokus på investering. Det digitale undervisningsmateriale “Styr på dine penge” indeholder nu en ny aktivitet, hvor eleverne lærer om investeringer og de regler, der gælder, når man er under 18 år.
”Mange unge bliver konfirmeret i løbet af udskolingen, og står måske for første gang med en større sum penge i hånden. Det gør det relevant og højaktuelt at vide mere om investeringer og risiko, hvis man f.eks. gerne vil have sine penge til at vokse,” fortæller Stine Luise Goll, PA- og kommunikationsdirektør i Finans Danmark.
Trods et stigende fokus på økonomiforstaåelse mangler Danmark en national strategi på området. Flere af vores nabolande har allerede etableret offentlige-private partnerskaber for at styrke unges finansielle kompetencer.
Øget fokus på penge
Generelt oplever Finans Danmark et øget fokus herhjemme for at styrke den finansielle forståelse blandt unge og skabe gode rammer for privatøkonomi. Lokalt planlægger flere kommuner at sætte penge fast på skoleskemaet, ligesom der løbende kommer flere initiativer til, der hjælper unge med at forstå økonomi bedre. Flere myndigheder gør også en indsats, både Skattestyrelsen og Nationalbanken har f.eks. lavet undervisningsforløb rettet mod skoler.
“Der mangler dog en tydelig national strategi på området. Flere af vores nabolande har klare målsætninger og tætte offentlige-private partnerskaber, der sigter mod at højne og styrke den finansielle forståelse hos både unge og bredt i samfundet,” siger Stine Luise Goll, der påpeger, at vi generelt har en høj finansiel forståelse i Danmark og ligger oppe i toppen i Europa, når der måles på tværs af lande.
”Men skal vi blive ved med at ligge højt, skal vi op i gear. Det er ikke sikkert vi bliver ved med at klare os godt, f.eks. ser vi at danske unges matematiske færdigheder er faldende i de her år. Det kan vise sig at få stor betydning for deres økonomiforståelse i fremtiden. Det kunne med fordel undersøges nærmere. En stærk finansiel forståelse er vigtig for både unges trivsel og befolkningen som helhed, så vi vil gerne opfordre til et større fokus, også fra regeringens side.”