IndsigtKvinder er flittige med solcremen – hver sjette mand dropper det helt
Unge er flittige med solcreme – især for at undgå rynker, mens hver sjette mand helt dropper det.
De fleste af os ved det godt: Solcreme er ikke bare noget, man pakker med til sommerferien sydpå. Det er en nødvendighed, hvis man vil undgå hudkræft, rynker og pigmentpletter. Men en ny undersøgelse fra Norstat for Svanemærket viser, at det langt fra er alle, der tager det lige alvorligt – især mændene hænger lidt i bremsen.
Faktisk bruger 7 ud af 10 danskere solcreme for at minimere risikoen for hudkræft. Det glæder Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse:
“Det er glædeligt, at så mange danskere tydeligvis er blevet opmærksomme på vigtigheden af at bruge solcreme for at forebygge kræft. Der er nemlig rigtig god grund til at huske solcremen. UV-stråling er årsag til 90 pct. af tilfældene af modermærkekræft og almindelig hudkræft.”
Men ikke alle er lige flittige med tuben. 17 procent af mændene indrømmer, at de slet ikke bruger solcreme – sammenlignet med kun 8 procent af kvinderne.
Solcreme mod rynker
Der er også tydelige generationsforskelle, når det kommer til motivationen bag solcreme-brugen. Hvor de ældre i høj grad bruger solcreme for at undgå kræft og solskoldning, har de unge en lidt anden tilgang.
2 ud af 5 unge mellem 18 og 29 år bruger solcreme for at forebygge rynker, og knap en tredjedel vil gerne undgå pigmentforandringer. Til sammenligning er det kun hver femte i aldersgruppen 40-49 år, der smører sig ind af hensyn til rynkerne.
Og selvom man kunne tro, at unge måske var lidt mere afslappede omkring solbeskyttelse, er det faktisk den aldersgruppe, der er bedst til at huske solcremen. Kun 3 procent af dem svarer, at de aldrig bruger solcreme – et ret markant lavt tal sammenlignet med op til 19 procent i andre aldersgrupper.
Svanemærket hitter
Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark, peger på, at danskerne også går op i, hvilken solcreme de bruger:
“Undersøgelsen viser heldigvis, at langt størstedelen af danskerne på tværs af aldersgrupper er opmærksomme på vigtigheden af at bruge solcreme for at beskytte huden mod solens stråler. Tilsvarende kan vi fra tidligere undersøgelser konstatere, at danskerne også går op i, hvad solcremen indeholder – og hovedparten af danskerne ser faktisk efter Svanemærket, når de vælger solcreme.”
Faktisk siger hele 68 procent, at de ser efter Svanemærket, og 80 procent prøver at undgå unødig kemi.