IndsigtKan en frysepizza forudse en økonomisk krise? Ja – og det har den gjort før
Salget af frossen pizza boomer i USA – og det er ikke bare en craving. Ifølge eksperter kan det være et tegn på, at en økonomisk krise er på vej.
Når pengepungen strammer, ryger restaurantbesøgene – og i stedet ryger frossen pizza i indkøbskurven. Det er ikke første gang, og måske heller ikke sidste.
Salget af frossen pizza i USA har fået et ordentligt nøk opad, og det er ikke kun discountudgaverne, der ryger med hjem – også de dyrere, “gourmet”-pizzaer glider ned fra frysehylderne. Det viser en ny rapport fra Business Insider.
Ifølge Craig Zawada, chefvisionær hos prisoptimeringsfirmaet Pros Holdings, er det et mønster, der gentager sig, hver gang økonomien vakler.
Det skete også under finanskrisen
“Det her sker hver gang økonomien går i bakgear,” siger han og forklarer, at mange vælger en dyr frossen pizza frem for en tur på restaurant – det er stadig billigere end at spise ude.
Tendensen er set før: Både under finanskrisen i 2008 og under pandemien i 2020 steg salget af frossen mad, særligt pizza, markant. Og ifølge analysefirmaet IBISWorld rundede den amerikanske frossenpizza-industri hele 6,5 milliarder dollars i omsætning i 2024 – et niveau, der stadig ligger godt over tiden før pandemien.
Forklaringen er ifølge eksperterne enkel: Økonomisk usikkerhed får folk til at blive hjemme, lave mad selv – og søge trøst i nemme løsninger. Og pizza hitter bare.
Den amerikanske gennemsnitsforbruger spiste op mod 18 kilo pizza årligt allerede før corona ramte. Og pandemien gjorde kun trangen større.
Samtidig viste de nyeste tal, at detailhandlen i USA kun steg svagt i februar – langt fra det forventede – hvilket giver yderligere næring til bekymringerne om, hvor hårdt forbrugerne egentlig er ramt.