IndsigtH&M skaber digitale kloner af modeller – men ikke alle er glade for idéen
H&M vil skabe 30 digitale kloner af deres modeller, som kan bruges i reklamer og kampagner. Nu lyder der opråb fra bl.a. den britiske fagforening Equity.
H&M planlægger at skabe 30 digitale versioner af deres modeller i løbet af året. Disse AI-genererede kloner skal fungere som virtuelle udgaver af rigtige mennesker og potentielt bruges i kampagner og reklamer.
Ifølge CNN vil H&M lade modellerne eje rettighederne til deres digitale tvilling og kunne “arbejde for andre brands og blive betalt per brug, ligesom ved almindelige kampagner”.
Modegiganten understreger, at de arbejder tæt sammen med modellerne og branchen for at sikre en “ansvarlig” brug af teknologien, men beslutningen har allerede skabt debat.
Paul W. Fleming, generalsekretær for den britiske fagforening Equity, mener, at der er brug for bedre regulering:
“Løftet om betaling skal understøttes af AI-regulering i fagforeningsaftaler og lovgivning, hvilket der stadig er meget lidt af.” Han advarer også mod, at “kapløbet om AI-innovation ikke må blive et kapløb mod bunden for at øge profitten.”
Også model og arbejdsrettighedsaktivist Sara Ziff er skeptisk:
“I en branche, der i forvejen har udfordringer med arbejdstagerrettigheder, rejser H&Ms initiativ vigtige spørgsmål om samtykke og kompensation,” siger hun i en udtalelse fra sin organisation Model Alliance. Hun frygter, at AI-kloner kan føre til, at kreative fagfolk som makeupartister og stylister bliver overflødige.
Også AI-modeller i Danmark
H&M er dog ikke alene om at eksperimentere med AI-modeller. Levi’s skabte debat sidste år med deres planer om at bruge AI-genererede modeller til at “supplere” menneskelige modeller, mens Mango allerede har lanceret en kampagne skabt udelukkende ved hjælp af kunstig intelligens.
Herhjemme i Danmark har AI også indtaget modellernes plads. I februar annoncerede Coop, at man nu ville kunne møde kunstige modeller i deres tilbudsaviser fremover. Ifølge Coop betyder hjælpen fra kunstig intelligens, at kunder kommer til at se „mere inspirerende tilbudsaviser‟, fordi flere modeller kan præsentere varerne.
“For os giver det en større fleksibilitet og nye kreative muligheder. Foreløbig er det en test, men vi forventer, at det vil brede sig,” sagde Coops marketingchef, Heidi Kessler, i forbindelse med nyheden.