Investering

Hermès slår LVMH af tronen: Luksuskæmpe ramt af salgsfald

LVMH styrtdykkede på børsen efter skuffende salgstal og blev kortvarigt overhalet af Hermès som verdens mest værdifulde luksusbrand. Især svag efterspørgsel i USA og Kina ramte salget, og analytikere ser dystert på den nærmeste fremtid for luksussektoren.

Hermès slår LVMH af tronen: Luksuskæmpe ramt af salgsfald
Foto: Christian Wiediger / Unsplash
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 15. april 2025

Det franske luksusimperium LVMH, som blandt andet står bag luksusbrands som Louis Vuitton, Dior og Fendi blev tirsdag sendt i gulvet på børsen, da koncernen skuffede markedet med et uventet fald i salget. Aktien dykkede 8 procent – og det gav plads til rivalen Hermès, som for en stund har overtaget titlen som verdens mest værdifulde luksusbrand.

Ifølge CNBC faldet salget i første kvartal 3 procent sammenlignet med året før, og det var stik imod analytikernes forventninger om en mindre fremgang. Ifølge Citi-analytikerne Thomas Chauvet og Mahesh Mohankumar var salget “generelt under selv de mest konservative forventninger.”

LVMH’s nedtur trak hele luksussektoren ned. Kering og Burberry tabte over 4 procent hver, mens Richemont faldt en smule. Hermès blev også ramt, men langt mildere – og det lille fald i aktiekursen var nok til, at brandet bag Birkin-tasken i et kort øjeblik blev mere værd end LVMH.

LVMH’s CFO Cécile Cabanis forsøgte at berolige investorerne på et opkald mandag aften og sagde, at der ikke var tale om nogen “væsentlig ændring i tendensen”.

Hun pegede dog på, at visse kundegrupper er mere følsomme over for økonomisk usikkerhed:

“Det er rigtigt, at den aspirerende kundeskare altid er mere sårbar i mindre positive økonomiske cyklusser og usikre tider, og det kan have haft en effekt i de seneste uger – men snarere på kategorier som vin, spiritus og skønhed,” sagde hun ifølge CNBC.

Luksusmarket har det svært

Det er ikke kun luksusmærker indenfor tasker, som har det svært lige nu. På vin- og spiritusområdet faldt omsætningen 9 procent – især på grund af svagere efterspørgsel i USA og Kina på cognac. Også mode- og lædervaredivisionen tog et dyk med 5 procent.

Ifølge Bank of America skal der “en makroøkonomisk overraskelse” til, før sektoren kan løfte sig igen.

Trump-told koster: Hermès hæver priserne på luksus i USA

Læs også: Trump-told koster: Hermès hæver priserne på luksus i USA