IndsigtFlere danskere fravælger amerikanske brands – det kan de mærke hos dansk virksomhed
Flere danskere fravælger amerikanske brands. Det kan mærkes hos det danske sportsmærke liiteGuard.
Siden Donald Trumps indsættelse har en markant tendens taget form blandt danske forbrugere: Flere fravælger amerikanske brands til fordel for europæiske – og det mærker det danske sportsbrand liiteGuard tydeligt.
Danskere søger bevidst mod danske brands
Virksomheden har oplevet en markant stigning i salget, hvor omsætningen er vokset med hele 72,4 %. Ifølge CEO Christopher Geertsen skyldes væksten en stigende bevidsthed blandt forbrugerne om at støtte lokale virksomheder.
”Vi kan se i vores data, at søgninger efter ‘dansk løbetøj’ og ‘dansk løbemærke’ er støt stigende, og det er noget, vi kan mærke. Vi oplever en større interesse for, at vi er et dansk sportsbrand, når vi snakker med kunder, forhandlere og andre interessenter,” fortæller Christopher Geertsen.
For mange danskere handler det ikke kun om at tage afstand fra amerikanske produkter, men også om at støtte lokale og europæiske brands, der prioriterer kvalitet og innovation.
Stigende fokus på lokale brands
Den globale debat om forbrugervaner ser ud til at have en afsmittende effekt i Danmark. Flere forbrugere stiller skarpt på, hvem de vælger at lægge deres penge hos.
”Hvis man skal sige noget positivt om danskernes forbrugsvaner lige i øjeblikket, så må det være, at der er et endnu større fokus på de lokale brands, der virkelig går op i at optimere og nørde de små forskelle, der gør en stor forskel for forbrugerne. Det tror jeg egentlig er meget sundt, da jeg tror, det også er en øjenåbner for vores traditionelle købsvaner,” siger Geertsen.
Han peger på, at store internationale amerikanske virksomheder længe har levet af deres brandværdi, mens forbrugerne nu i højere grad ser efter produkter, der sætter deres behov i centrum.

En stærkere relation til kunderne
Den voksende interesse for danske brands handler ifølge liiteGuard ikke kun om produktets funktionalitet, men også om identitet og fællesskab.
”Vi mærker en tydelig bevægelse, hvor danske forbrugere vælger brands, der ikke blot leverer kvalitet, men også deler deres værdier. Hos liiteGuard har vi fra starten haft et skarpt fokus på at skabe produkter, der gør en reel forskel for vores kunder – og vi kan se, at den tilgang skaber en stærkere relation og loyalitet i en tid, hvor der er meget polarisering,” siger Geertsen.