Indsigt

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen

Nye lovkrav fra EU skal føre til en mere holdbar tekstiløkonomi, men for virksomhederne fører det også til nye og øgede krav om ansvarlighed, der skal kunne dokumenteres og implementeres i alle led af værdikæden. Samtidig viser en ny undersøgelse, at danske forbrugere efterspørger mere miljøvenligt tøj.

EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 11. november 2024

EU’s Green Deal og Ecodesign-forordningen forventes at ramme tekstilvirksomhederne inden for få år med mere lovgivning og flere krav til bæredygtighed på en række områder. Eksempelvis forventes Ecodesign-kravene til tekstiler at blive vedtaget i 2026 og gælde fra omkring 2027.

”De øgede krav vil uden tvivl udfordre tøjbranchen. Med udgangspunkt i EU’s tekstilstrategi vil Ecodesign-forordningen introducere skærpede krav, som har fokus på miljøpåvirkning gennem hele produktets livscyklus. Det omfatter bl.a. design til recirkulering, reduktion af skadelige stoffer samt sikring af lang levetid og kvalitet. Men det betyder også, at virksomheder, der har fået certificeret deres tekstiler med Svanemærket, kommer til at stå stærkt i forhold til de kommende regler”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

En af de danske tøjvirksomheder, der har valgt Svanemærket og kan se de klare fordele – også ift. den kommende EU-lovgivning, er sportsbrandet H2O:

“Med Svanemærket har vi taget et vigtigt skridt i vores mission om at blive en foregangsvirksomhed inden for ansvarlig mode, og samtidig er vi bedre fremtidssikret i forhold til de mange grønne lovkrav, der kommer fra EU. Svanemærket sikrer nemlig alle aspekter af vores produkt, fra design og råmaterialer over produktion til brugsfase og afskaffelse,” fortæller Christian Trads, CEO i H2O.

Danskerne vil have mere miljøvenligt tøj

Det danske tøjbrand ELSK var heller ikke i tvivl om, at Svanemærket var det rigtige valg:

”Svanemærket er det stærkeste og mest troværdige signal, vi i Norden kender for produkter, der er produceret under bedre vilkår for både mennesker og miljø. Svanemærket arbejder for at mindske miljøbelastningen, og samtidig er det et vigtigt skridt i retningen mod transparens, hvorfor det også er et stærkt værktøj ift. kommende lovkrav – og ikke mindst til at hjælpe forbrugerne med at træffe bedre valg, når det kommer til tøj”, siger Lars Riis, CEO i ELSK.

Og danskerne efterspørger netop mere miljøvenligt tøj. Ifølge en ny undersøgelse fra Svanemærket lavet af Opinion mener 78 % af de danske forbrugere, der har angivet, at tøj og tekstil er et relevant produktområde for dem, at det er vigtigt eller meget vigtigt for dem at vælge mere miljøvenligt, når de køber tøj og andre tekstiler.

Samtidig mener 68 %, at det er svært eller meget svært at finde tøj og tekstil, der er et bedre miljøvalg, og 63 % oplever, at tøj og tekstil ofte markedsføres som grønne uden en god forklaring.

”Det er ikke kun kravene fra EU, der presser tekstilbranchen i en grønnere retning. Næsten 4 ud af 5 danskere, der interesserer sig for tøj, ville vælge svanemærket tøj, hvis det var tilgængeligt, og 57 % ville faktisk være klar til at betale mere for det. Efterspørgslen efter et mere miljøvenligt alternativ er der altså – nu skal vi have endnu flere virksomheder til at følge med, så danskerne i højere grad også kan bruge Svanemærket som pejlemærke, når de køber tøj,” slutter Rina Ronja Kari.

Flere virksomheder måtte dreje nøglen i marts

Læs også: Flere virksomheder måtte dreje nøglen i marts