Indsigt“Det føltes som et forræderi”: Canadas små virksomheder vender USA ryggen
Donald Trumps toldmure mod Canada har ikke blot ramt pengepungen – de har også ramt stoltheden.
Det begyndte med toldsatser – men endte som en sag om stolthed, identitet og tillid på kanten af sammenbrud. I Canada tager mange små virksomheder ikke bare Trumps nye handelspolitik som et økonomisk slag – men som et personligt svigt fra en nabo, de troede, de kunne regne med.
Fra kaffebarer til vinmonopoler har reaktionen været både praktisk og symbolsk: Fjern amerikanske varer, fremhæv det canadiske – og send et signal om, at relationen til USA ikke længere er, hvad den har været.
”For mange canadiere føltes det som et forræderi,” siger Corinne Pohlmann fra den canadiske erhvervsorganisation CFIB til CNBC. Organisationen repræsenterer over 100.000 små virksomheder, hvoraf mange nu kæmper med konsekvenserne af de nye amerikanske importafgifter.
Siden marts har Trumps administration pålagt 10 % told på canadisk energi og hele 25 % på en række andre varer – herunder biler og bildele, som produceres i både Canada og Mexico. Selv om nogle varer er undtaget gennem handelsaftalen USMCA, har den nye linje fra Washington alligevel udløst en bølge af modreaktioner nord for grænsen.
Flere canadiske virksomheder tager nu sagen i egen hånd. Kaffekæden Balzac’s Coffee Roasters har for eksempel omdøbt den klassiske espresso-drik Americano til en Canadiano – komplet med ahornblad i logoet.
Supermarkedskæden Your Independent Grocers markerer nu produkter med et tydeligt canadisk flag, og varer ramt af told bliver udstyret med et ”T” – så kunderne ved, hvem de støtter.
Hos Liquor Control Board of Ontario er de gået skridtet videre: De stoppede i marts al indkøb af amerikanske varer – blandt andet populære produkter som californisk vin og Tito’s Vodka. ”For Ontarios skyld, for Canadas skyld,” står der nu på butiksskiltene.
Konsekvenserne går dybere end bare branding og forbrug. En CFIB-undersøgelse fra marts viser, at mere end halvdelen af de adspurgte virksomheder ikke længere ser USA som en pålidelig handelspartner.
”Vi ser kontrakter blive opsagt og relationer blive genforhandlet,” siger Corinne Pohlmann. ”Selv hvis tolden blev fjernet, vil det tage lang tid at genopbygge tilliden – hvis det overhovedet sker.”