Karriere

Charlotte Hummeluhr designer brætspil, der handler om mere end bare at komme i mål

Charlotte Hummeluhr designer brætspil, der handler om mere end bare at komme i mål
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 22. marts 2024

Charlotte Hummeluhr er stifter af brætspilsvirksomheden New Moments Games. Hun er uddannet cand.mag. i engelsk fra Københavns Universitet og har arbejdet med kommunikation og markedsføring i scenekunstbranchen, før hun fik idéen til at starte sin egen virksomhed.

 

Hvad laver du i din virksomhed, og hvor længe har du været i gang?

 

Jeg co-foundede virksomheden New Moments Games i november 2020 sammen med min mand Frederik efter et år med mange grubler over, hvad jeg egentlig gerne ville bruge mit arbejdsliv på. 

I New Moments Games arbejder vi med to hovedområder – det ene er design, udvikling og udgivelse af egne brætspil. Vi udgav vores første spil, ÅRETS CHEF, i 2021 og er nu ved at lægge hånd på de sidste ting på vores anden udgivelse GNOME KINGDOM. Vores anden hovedområde er konsulentservice, hvor jeg hjælper andre virksomheder og institutioner mv. til at udvikle spændende brætspil og spiloplevelser.

 

Hvad inspirerede dig til at starte din egen virksomhed?

 

Efter min far gik pludseligt bort i 2018 havde jeg nogle turbulente år, hvor jeg blev nødt til at vende blikket indad og kigge på, hvad jeg mon skulle bruge mit (arbejds)liv på, for jeg kunne mærke, at der skulle forandringer til. 

 

Idéen om at arbejde fuldtid med brætspilsdesign kom som et tilfælde. En god veninde i mit netværk ringede en dag og spurgte, om jeg ville komme ind forbi hendes arbejdsplads til et møde. De ville gerne udvikle et læringsspil om engelsk grammatik, men de manglede én der vidste noget om brætspil. Da jeg altid har elsket brætspil, spil og lege generelt, var jeg den første hun ringede til – og det ville jeg selvfølgelig meget gerne. Det første møde gik utrolig godt, og da jeg gik ud derfra, var det som om et lys gik op for mig: Hvad hvis jeg kunne leve af det her? Så det er det, jeg gør nu. 

 

Jeg mener, at brætspil (og spil generelt) kan noget ganske særligt, og jeg tror, at vi har brug for pauser og åndehuller i vores hektiske hverdag. Pauser som godt kunne blive fyldt med hyggeligt nærvær over et spil, i stedet for mere skærmtid og algoritmer, der prøver at påvirke dig. Jeg tror også på, at brætspil kan være med til at starte en samtale om noget, der er vigtigt. 

 

Derfor er min mission med de spilprojekter, jeg er med til at skabe, at det skal være spil, der vil noget. Om det er at sætte fokus på svære emner, lære børn og unge om affald, genbrug og ressourcer eller give børnefamilier velfortjente pauser fyldt med nærvær.

 

 

Hvad er du mest optaget af lige nu i din virksomhed? 

 

Dét der fylder mest lige nu, er udgivelsen af vores næste spil GNOME KINGDOM. GNOME KINGDOM er et strategisk terningespil med et eventyrligt univers, og vi har arbejdet på det lige siden slutningen af 2021. Vi har desværre måtte udskyde udgivelsen flere gange på grund af verdenskriser, livskriser og ankomsten af vores lille søn, så jeg glæder mig utrolig meget til efteråret, hvor spillet endelig kommer ud.

 

Hvad var den største udfordring, du stødte på under opstarten af din virksomhed, og hvordan overvandt du den?

 

Udover de mange udfordringer der har været i at finde ud af, hvordan man lancerer og sælger et nyt produkt, så har min største udfordring været at sælge vores spil. Der er nogle store virksomheder, som sidder ret tungt på markedet, og mange er vant til at købe spil fra de samme udgivere. Derfor er udfordringen helt klart at vise både butikker, distributører og ikke mindst kunder, at der er kommet en ny dansk brætspilsudgiver, som kommer med nogle fede alternativer til din brætspilsaften.

 

Hvad har overrasket dig på din iværksætterrejse?

 

Jeg har mødt forbløffende få kvindelige brætspilsdesignere i de snart fire år, jeg har arbejdet med dette, og det overrasker mig. Jeg har desværre hverken en forklaring på dette eller en løsning, men jeg tror helt klart på, at for at få de bedste spil, så kræver det en bred repræsentation af spildesignere, udgivere mv., og der er vi desværre bare ikke helt endnu. 

 

Jeg tror, at det er vigtigt at vi ikke gør det til en ”os-mod-dem”-sag, men derimod hellere bruger energien på at inspirere og hjælpe andre kvinder og nonbinære personer til at springe ud som spildesignere. Jeg forsøger så vidt muligt at connecte med de kvindelige designere, jeg møder. Jeg har flere gange modtaget beskeder fra kvinder, som overvejer at udvikle brætspil, men som ikke vidste, hvor de skulle starte. Dem har jeg selvfølgelig også hjulpet så meget, som jeg kunne, ved at dele mine gode råd og erfaringer. 

 

Hvordan ser du fremtiden for din virksomhed ud? Har du nogle langsigtede mål eller visioner?

 

Jeg har nogle drømme om nogle specifikke spil, som jeg gerne vil udgive på et tidspunkt, men der går nok nogle år, før tiden og økonomien er der til at begynde på dem. Derudover er vores drøm, at min mand også kan gå fuldtid ind i virksomheden, og at vi vokser så meget, at vi kan få ansatte på et tidspunkt. Jeg gad især godt have en inhouse grafiker og illustrator, som skulle lave alle vores spil. 

På den rigtig lange bane drømmer jeg også om at åbne en brætspilscafé en dag.

 

Hvordan tror du, at vi får flere kvindelige iværksættere i Danmark? 

 

Dét er et virkelig godt – og svært – spørgsmål! Én ting jeg har gjort, er at melde mig til bestyrelsen i Foreningen af Kvindelige Virksomhedsejere og taget initiativ til et arrangement, vi kalder Spiren, som bliver afholdt den 22. april i København, og som skal samle både etablerede og nyopstartede/kommende kvindelige virksomhedsejere og skabe rum og plads til netværk og inspiration. Mit håb er, at kvinder vil gå derfra med hovedet fuld af idéer og en følelse af at have en masse seje kvinder i ryggen, der hepper på én. 

 

Derudover tror jeg, at vi har nogle strukturelle problemer, som skal løses på et højere plan – fx når det kommer til funding og barsel. Der er desværre stadig mange historier om kvinder, der bliver mødt af fordomme, modstand og afvisninger som selvstændige, blot FORDI de er kvinder, og dét skal vi have lavet om på. 

 

Har du et godt råd eller flere til andre kvinder, som drømmer om at være iværksættere? 

 

Jeg har mødt flere kvinder, der går med en masse fede drømme og idéer om at starte en virksomhed, men som tøver. Nogle af dem siger ting som: ”Når bare jeg har styr på det og det” eller ”jeg skal bare lige have det og det på plads”, og det synes jeg, er synd. Det bedste du kan gøre er simpelthen bare at springe ud i det. Derudover er mit bedste råd at netværke med andre kvindelige selvstændige og lære fra dem. Man er i hvert fald altid velkommen til at skrive til mig. 

Fem gode råd fra kvindelige investorer: “Sådan øger kvindelige iværksættere deres mulighed for at skaffe kapital”

Læs også: Fem gode råd fra kvindelige investorer: “Sådan øger kvindelige iværksættere deres mulighed for at skaffe kapital”