Indsigt

Tiktok-trends: Er du “loud budget”’ eller “doom spender”?

Tiktok-trends: Er du “loud budget”’ eller “doom spender”?
xr:d:DAFq2JdhhvE:579,j:4252947853428668797,t:24040510
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 5. april 2024

Penge er for mange forbundet med tabu, især hvis man skal sige højt, at man ikke har lyst til at bruge så mange af dem. Men ikke Generation Z. De vil gerne tale højt om deres penge, og derfor er trenden “loud budget” opstået på sociale medier som TikTok.  

 

Trenden på TikTok

På TikTok har “Loud Budgeting” taget fart som en af de mest populære finansielle trends. Brugere deler videoer, hvor de viser deres budgetter, spareråd og økonomiske mål på en sjov og engagerende måde. Videoerne kan variere fra enkelte opslag, der viser en liste over udgifter og besparelser, til mere detaljerede breakdowns af budgetteringsstrategier og investeringsrådgivning. TikTok-brugere finder inspiration og støtte i fællesskabet og opmuntrer hinanden til at tage styringen over deres økonomi.

Sådan kommer du i gang med “loud budget” 

 

“Loud Budget” er ikke så meget anderledes end at lægge et helt almindeligt budget, hvor du identificerer dine økonomiske mål, hvad enten det er at spare op til en ferie, nedbetale gæld eller investere i fremtiden. Herefter får du overblik over din økonomi, så du kan se, hvor der kan skæres eller spares, og lever efter det for at opnå målet, men twistet er så, at du løbende skal dele din rejse med andre. Essensen af Loud Budgeting ligger nemlig i at gøre din økonomiske planlægning synlig og hørbar.  

Det behøver ikke være på sociale medier som TikTok, men kan også “bare” være at sige det højt i din omgangskreds. Så når en af dine venner spørger, om I skal ud og spise sushi i aften, så kan du sige højt: “Det har jeg ikke plads til i mit budget, da jeg lige nu prioriterer at spare op til fast ejendom” – eller hvad du nu drømmer om. Det kan også være, at dit “loud budget” ikke kun holder dig selv til planen, men også inspirerer andre til at komme i gang. 

Bliv inspireret her af fire kvinder, som fortæller, hvad de sparer op til

 

Modtrend: “The Doom spenders”

 

Du kan også blive en “doom spender”, som er en anden viral trend, hvor unge mennesker håndterer deres økonomiske stress ved at filme, når de køber dyre mærkevarer eller en ferie. Det er også i stil med begrebte “soft saving”, hvor man altså i højere grad har fokus på i dag end i morgen. Men noget kunne tyde på, at “doom spending” mest af alt er en ment som en joke, for ifølge en undersøgelse fra finans-app’en Cleo, så siger 80 % af Gen Z’s, at “doom spending” ikke stemmer overens med deres virkelige pengeadfærd, og 41 % identificerer sig ikke med det overhovedet. 

 

Russisk-amerikansk kvinde idømt 12 års fængsel for donation på $51 til velgørenhedsorganisation

Læs også: Russisk-amerikansk kvinde idømt 12 års fængsel for donation på $51 til velgørenhedsorganisation