Indsigt

Banken ramt af flere IT-angreb: Kunder kan nu søge erstatning

Nordea har været ramt af en række IT-angreb den seneste måned. Derfor får kunder nu mulighed for at søge erstatning.

Banken ramt af flere IT-angreb: Kunder kan nu søge erstatning
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen I dag kl. 17:06

Er du kunde i Nordea, så har du måske bemærket, at det har været svært at få adgang til netbank i den seneste måned.

Det skyldes, at banken har været udset for en række DDoS-angreb. 

DDoS står for Distributed Denial of Service. Det er et overbelastningsangreb, hvor hackere gennem malware kontrollerer mange computere og bruger dem til at sende store mængder forespørgsler til en hjemmeside (webserver) eller et netværk, så hjemmesiden eller netværket bliver overbelastet. Mens angrebet står på, er hjemmesiden eller netværket utilgængeligt for legitim trafik. Det skriver Center for Cybersikkerhed. 

Nordea vil ikke afsløre, hvem der står bag angrebene, men bekræftet, at det er omfattende. Det skriver Finanswatch.

“Det her er ikke en tilfældig person i en kælder, der står bag et DDoS-angreb, der varer 25 dage og skifter angrebsmetode så ofte, som vi har set,” udtaler Mads Skovlund Pedersen, landechef for Nordea Danmark.

Som følge af de mange angreb, kan Nordeas kunder nu få muligheden for at søge erstatning for eventuelle økonomiske tab i forbinelse med IT-angrebene.

“Har forstyrrelserne i Nordeas tjenester påført dig økonomisk skade, kan du indsende en reklamation ved hjælp af blanketten nedenfor,” skriver Nordea i en meddelelse.

Det er dog op til banken at vurdere, om der er sket økonomisk skade. Så de dækker nok ikke, hvis man har været inde og trøstekøbe fem stykker leopardprint-tøj sent om aftenen, fordi der var et DDoS-angreb i banken. 

Russisk-amerikansk kvinde idømt 12 års fængsel for donation på $51 til velgørenhedsorganisation

Læs også: Russisk-amerikansk kvinde idømt 12 års fængsel for donation på $51 til velgørenhedsorganisation