Indsigt

Få ekspertens gode råd: 4 spørgsmål du kan stille dit barn om digital svindel

Hvert tredje barn er blevet kontaktet af en svindler på nettet. Vi har spurgt Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank, hvordan man taler med sit barn om svindel.

Få ekspertens gode råd: 4 spørgsmål du kan stille dit barn om digital svindel
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 17. oktober 2024

Ved du, hvad dit barn ville gøre, hvis de modtog en besked fra “en ven” i nød, som bad om penge? Eller hvis dit barn vandt en konkurrence på nettet, hvor man lige skulle indtaste et par følsomme oplysninger for at modtage præmien? 

Hvis ikke, så er du ikke alene. For selvom hvert tredje barn har oplevet at blive kontaktet af en svindler, så kan det være svært for forældre at tale med børn om digital svindel. 

I en undersøgelse, som Yougov har foretaget for Danske Bank, svarer 16 procent af forældrene, at de har svært ved at forklare deres børn, hvad de skal være opmærksomme på, mens 27 procent glemmer det i en travl hverdag. Herudover er 16 procent ikke sikre på, at de forstår de forskellige typer af svindel. 

Men det er vigtigt, at forældre får talt med deres børn om svindel, siger Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank. 

“Vores børn og unge er født ind i en digital tid, og bruger meget tid foran skærmen. Derfor skal de også lære at kunne navigere sikkert på nettet,” siger hun. 


Disse spørgsmål kan du stille 

Har du svært ved at starte en samtale med dit barn om digital svindel, så har Anne Juel Jørgensen fire spørgsmål du kan stille for at starte samtalen. 

Du kan spørge: 

Ved du, hvad en svindler er? 

Har du oplevet noget på nettet, som føltes mistænkeligt eller ubehageligt? 

Hvordan tror du, at man kan genkende en svindler online? 

Hvad ville du gøre, hvis du blev kontaktet af en fremmed på nettet? 

3 eksperter: Det skal vi bruge børnepengene på

Læs også: 3 eksperter: Det skal vi bruge børnepengene på