Indsigt

Alle er vilde med denim, og det kan ses på aktiemarkedet

Alle er vilde med denim, og det kan ses på aktiemarkedet
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 23. august 2024

Siden Beyonce udgav sit country-album “Cowboy Carter” er denim og westerntøj blevet utrolig populært. I hvert fald, hvis man spørger denim-virksomheden Levi Strauss, som oplever større salg af westerntøj. Det kan også ses på aktiemarkedet, men er denim en flygtig dille eller er den kommet for at blive? 

 

Af Mille Skjold Madsen 

 

I starten af året udgav sangerinden Beyonce til manges overraskelse et country-album, hvor sangen “Texas Hold’em” blev en ørehænger alle steder. I musikvideoen ser man Beyonce helt klædt i western denimtøj, og i sin nyeste duet med Post Malone synger hun endda “Denim on denim, on denim, on denim”. Sangen hedder – nok ikke tilfældigt  – Levii’s jeans. 

 

Men det er ikke kun i Beyonces musikvideoer, at interessen for denim er eksploderet. Det er den også blandt forbrugerne, og det kan de mærke hos denim-virksomheden Levi Strauss. Det skriver CNBC. 

Her er det ikke kun de ikoniske 501-jeans (hvis du er gammel nok til at huske dem), men alt inden for western mode, lige fra nederdele og kjoler til skjorter. 

 

“Den voksende popularitet af westerntøj er på et rekordhøjt niveau,” sagde Levi Strauss CEO, Michelle Gass, da de offentliggjorde deres indtjeningsrapport for forrige kvartal i sidste uge. 

 

Levi Strauss rapport viser, at salget af denimnederdele, jumpsuits og kjoler alle er mindst fordoblet i det seneste kvartal, samt at salget af westernskjorter til kvinder er steget markant.  Levi Strauss  har derfor en fremadgående strategi om ikke kun er et nostalgisk favoritbrand for alle, der religiøst så Beverly Hills 90210 søndag aften, men forsøge at klæde forbrugerne i denim fra top til tå.

 

Er denim bare en dille? 

Det er det spørgsmål, de nu stiller sig på Wall Street. For mens Levi Strauss glæder sig over stigende salg, så er analytikerne forsigtige med at vise samme begejstring. 

 

På trods af de gode nyheder om større salg, så faldt Levi Strauss-aktien alligevel med 19,7% i juni, ifølge data fra S&P Global Market Intelligence. Analytikerne kunne ikke lide virksomhedens indtjeningsrapport for andet kvartal af 2024, og det er lidt svært at forklare, i betragtning af, at tallene for 2. kvartal var bedre, end analytikerne havde forventet. Det skriver Motley Fool

 

Forklaringen kan måske også ligge i, at Levi Strauss-aktien indtil faldet havde været oppe omkring 40 %, så mange investorer solgte måske ud for at tjene en skilling. 

 

Samlet set er aktien oppe 16,5 % siden årets begyndelse og nogle analytikere tror også på, at denim-dillen kan være lidt længere. Ser man på et helt år tilbage fra dags dato, så er aktien da også steget 36 %.  Wells Fargo-analytiker Ike Boruchow siger til CNBC, at Levi Strauss indtjening i forrige kvartal “simpelthen ikke var godt nok”, mens Citigroup-analytiker Paul Lejuez peger på, at aktien har medvind, fordi stilen er populær, stærkt ført an af Beyonce. 

 

Så mens ingen kan blive enige om, at Levi Strauss-aktien er et godt køb, så kan vi andre nok heller ikke blive enige om et denim-look fra top til tå virkelig er mere end en dille. 

 

Russisk-amerikansk kvinde idømt 12 års fængsel for donation på $51 til velgørenhedsorganisation

Læs også: Russisk-amerikansk kvinde idømt 12 års fængsel for donation på $51 til velgørenhedsorganisation