Investering

Pas på modeluner i investering

Fra tid til anden er der fokus på specielle investeringstemaer. Temaer der ofte omtales i medierne og som hurtigt fører til nye produkter fra forskellige udbydere af finansielle produkter.  For det er nemmere at sælge noget nyt til investorer, end at få dem til at investere i de gamle produkter.

Pas på modeluner i investering
Jens Balle
Af Jens Balle 25. september 2024

Af Jens Balle, foredragsholder og forfatter til bogen “Når hulemænd investerer”  –   Foto: Frank Cilius 

Fra tid til anden er der fokus på specielle investeringstemaer. Temaer der ofte omtales i medierne og som hurtigt fører til nye produkter fra forskellige udbydere af finansielle produkter.  For det er nemmere at sælge noget nyt til investorer, end at få dem til at investere i de gamle produkter.

Da jeg var aktiv i den finansielle branche, talte vi om kampagne-depoter. Det var når vi fik en ny kunde fra en anden bank, så kunne man ofte se i depotet, hvor længe de havde været i gang med at investere. For der lå de forskellige nye investeringspåhit side om side.

Den finansielle branche har ofte fået skældud for at have været meget kreativ omkring kreeringen af nye produkter. Kigger man lidt mere nøgternt på det, er branchen i virkeligheden ikke så kreative – ofte er det bare genbrug af andres ideer, der præger billedet.

Ofte kommer der fokus på specielle investeringstemaer, og efterfølgende udbyder vi finansielle udbydere forskellige produkter indenfor dette tema. Men hvorfor falder investorer for disse temaer? Med investorer mener jeg både dem i den finansielle branche og kunderne. Det kan der være en række gode grunde til.

Et par af dem er:

Fokus i nyhederne

Der er ofte tale om en nyhed, der alligevel har mediernes bevågenhed. Ofte beskrevet som en positiv nyhed og det betyder, at vi som forbrugere har en hvis genkendelighed omkring temaet. Det at emnet er kendt og berørt, gør det nemmere og mere troværdigt!

Andre gør det

Lemminge-effekten er en af de store synder, når vi skal tage beslutninger. Vi tror, at fordi andre gør det, må det være rigtigt, og vi vil egentlig hellere gøre noget forkert sammen med mange andre, end at risikere at være den eneste, der ikke er hoppet med på ideen.

God historie – kommunikerbar

Når man kan kombinere flere temaer og fokus-områder, bliver det ofte til en bedre historie. Der er megen fokus på klima i øjeblikket og derfor er det et nemt tema at formidle. Samtidig er der også mulighed for en god samvittighed, fordi der investeres i klima.

Pas på Flavour of the Month

I øjeblikket er Danske Banks strateg ude og anbefale investering i robotter. Robotterne kommer – og det tror jeg da også på at de gør. Med frygt for at lyde som en gammel sur mand, vil jeg anbefale at man passer meget på disse ”flavour of the month”-investeringer.

Man skal i stedet huske de gamle dyder, som man jo blandt andet finder i Prædikernes Bog kapitel 11:

  • Spred dine varer på syv eller otte handler; for du ved ikke, hvilke ulykker der kan ske undervejs.
  • Den, der venter på vind og gunstigt vejr, får hverken sået eller høstet.
  • Så din udsæd tidligt og silde; for du har ingen garanti for, at det hele vil klare sig lige godt.

Det må være verdens ældste investeringsråd – og det holder stadig vand i det det 21. århundrede! Bare fordi robotter eller kunstig intelligens er in i øjeblikket, skal man ikke lægge alle sine æg i den kurv!

Har man en bred portefølje, som man for eksempel kan få via en ETF, der investerer i globale aktier, har man også investeringer i både kunstig intelligens og robotter. Samtidig har man også investeret i de virksomheder, der kan få produktivitetsgevinster og derved glæde af kunstig intelligens og robotter.

Det tror jeg er en meget bedre indgang til god langsigtet investering.

Det skal du gøre, når aktiemarkedet falder

Læs også: Det skal du gøre, når aktiemarkedet falder