Indsigt

The Pink Tax – prisen for at være en kvindelig forbruger

Næste gang du står i supermarkedet og kigger på barberskrabere eller skal vælge mellem en sort og lyserød værktøjskasse i byggemarkedet, så kig en ekstra gang på prisen. Du vil måske opdage, at den lyserøde version af produktet koster lidt mere end den sorte. Fænomenet hedder Pink Tax.

The Pink Tax – prisen for at være en kvindelig forbruger
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 19. oktober 2024

Er en lyserød værktøjskasse til 219 kr. bedre end en sort værktøjskasse til 189 kr.? Man skulle ikke tænke, at farven på værktøjet vil få dig til at slå bedre søm i, og det er da heller ikke nødvendigvis tilfældet. Når en vare markedsføres til kvinder, enten med en bestemt feminin farve eller kommunikation, så kaldes det The Pink Tax. 

Det er ikke en reel skat på varer, men en usynlig afgift der viser, at produkter, der markedsføres til kvinder, er dyrere end dem til mænd. Man kalder det kønsbaseret prisdiskrimination, og farven lyserød er tillagt navnet, fordi produkterne ofte farves lyserøde, når de markedsføres til kvinder. 

Kvinders produkter er 7 % dyrere

I 2015 udgav New York City Department of Consumer Affairs (DCA) en rapport med titlen: “From Cradle to Cane: The Cost of Being af Female Consumer”. Rapporten fandt, at kvinders produkter i gennemsnit koster 7 % mere end tilsvarende produkter til mænd, men den største forskel var i personlig pleje, hvor kvinder betalte 13 % mere. 

Rapporten viste også, at kønsbaseret prissætning følger en kvinde gennem hele hendes liv, lige fra at det lyserøde legetøj er dyrere i barndommen til barberskrabere og værktøj senere i livet. 

Som følge af rapporten besluttede New York fem år senere at forbyde virksomheder at opkræve en pink tax på forbrugsvarer og tjenester markedsført til kvinder. I dag har mange virksomheder samme priser på produkter markedsført til kvinder og mænd, men der er stadig steder, hvor man kan opdage en prisforskel. 

KristenDemokraterne vil give gratis bind og tamponer til kvinder under 25 år eller under uddannelse

Læs også: KristenDemokraterne vil give gratis bind og tamponer til kvinder under 25 år eller under uddannelse

Har vi Pink Tax i Danmark? 

Der findes ingen specifikke tal fra Danmark, men sidste år lavede Økonomista en søgning på nettet, hvor vi fandt forskel i priser på nogle områder.  

I en webshop kan vi bl.a. købe en værktøjskasse med 59 dele i sort for 189 kr., mens en værktøjskasse med 51 dele i pink koster 219 kr. Vi undersøgte også legetøj, men kunne ikke finde danske sider, hvor pink legetøj var dyrere. 

Ved personlig pleje var der for det meste overensstemmelse i priserne på produkterne. De fleste shampoo, balsam og showergel kostede det samme, men vi fandt deodoranter, hvor herre-deo’en kostede 19,95 kr., mens kvinde-deo’en kostede 24,95 kr. 

Ved barberskrabere var de billigste ens i prisen, mens der skete noget, når vi kiggede på dem, som kostede lidt mere. En barberskraber fra et større firma var markedsført til kvinder for 135,95 kr., mens deres herreskraber kostede 115 kr. 

Men er der så forskel i produktet, som kan retfærdiggøre prisforskellen? 

Begge skrabere har tre blade, hvor kvindens var markedsført med ordene “… barberbladene er forsynet med gelbarer, der frigiver bodylotion med en frisk duft”. 

Den mandlige pendant havde en “mega smørestrimmel, der holder i længden”. Om det er det samme i forskellige formuleringer, kan vi ikke sige, men der var også en tredje mulighed. En barberskraber fra samme firma markedsført til mænd med tre blade og “… smøring før og efter barberbladene, der beskytter huden under barbering.” Den kostede 125,95 kr. Så stadig billigere end skraberen markedsført til kvinder. 

Sådan undgår du Pink Tax  

For 7-8 år siden så vi klart en større forskel mellem produkter markedsført til kvinder og mænd, end vi gør i dag. Især i udlandet kunne man finde grelle eksempler på The Pink Tax, hvor legetøj, ja selv håndkøbsmedicin blev markedsført i lyserød indpakning til en dyrere pris.

Der har løbende over de sidste år været meget fokus på området, og lovgivning i USA, som har gjort, at det ikke længere er lovligt at prissætte lyserøde produkter højere. Men det betyder ikke, at det ikke stadig foregår. 

Du kan selv undgå Pink Tax ved at være opmærksom på om der findes en billigere kønsneutral version af produktet. Du kan også støtte virksomheder, der har samme pris på alle produkter og købe mere kønsneutrale produkter generelt. Det er i hvert fald vigtigt at have for øje, at du ikke køber et produkt dyrere bare, fordi det har en anden farve. 

“Gør vi blot som vi plejer at gøre, så rykker vi ikke nærmere flere kvinder i ledelse,” lyder det fra ligestillingspolitisk chefkonsulent hos Lederne

Læs også: “Gør vi blot som vi plejer at gøre, så rykker vi ikke nærmere flere kvinder i ledelse,” lyder det fra ligestillingspolitisk chefkonsulent hos Lederne