ArtiklerPopulær biltype får dødsstødet i Danmark
Nye EU-regler truer med at give plugin-hybriderne et dødsstød i Danmark, da afgifterne stiger markant.
Plugin-hybriderne, der tidligere var et populært valg for danske bilkøbere, ser nu ud til at få deres endelige dødsstød. Nye EU-regler, der træder i kraft ved årets udgang, betyder, at afgiften på disse biler vil eksplodere – og det kan få store konsekvenser for både bilmodellerne og salget herhjemme.
Plugin-hybriderne, som kombinerer både el- og benzin- eller dieselkørsel, har været på retur i de seneste år. I 2025 ventes de at udgøre under tre procent af bilsalget i Danmark. Tidligere blev de set som en vigtig bro til den grønne omstilling, men med elbiler, der nu har længere rækkevidde og hurtigere opladning, har mange bilkøbere skiftet direkte over til 100 % el.
Prisstigning på op mod 200.000 kr.
Men de nye EU-regler kan nu give den sidste dyttende skub. Fra årsskiftet skal plugin-hybriderne nemlig få en ny måling af deres officielle forbrug, og det ventes at fordoble bilernes forbrug – og dermed også CO2-udledningen. Flere modeller står til at få en CO2-udledning på over 50 gram pr. km, hvilket betyder, at de mister den lempelige beskatning, de har haft fordel af de seneste år.
Dermed står selv de billigste modeller til at stige med 100.000 kr., mens dyrere modeller står til at stige 200.000 kr. eller mere i afgift.
Selvom den nye forbrugsmåling betyder, at plugin-hybriderne vil stige markant i afgift, hilser FDM målemetoden velkommen.
”Formålet med at skifte til plugin-hybrider og elbiler er at reducere klimabelastningen. Derfor er det afgørende, at bilernes miljø- og klimaegenskaber måles på en retvisende måde. I FDM har vi i årevis efterspurgt en opdatering af plugin-hybridernes målemetode, så den giver et mere retvisende billede af bilens almindelige drift,” siger politisk chef i FDM Torben Lund Kudsk.
Så meget kan plugin-hybrid bilerne stige
Kilde: FDMElbiler har overhalet plugin-hybriderne
Udsigten til højere afgifter har allerede fået flere bilimportører til at trække plugin-hybriderne fra markedet eller ligefrem afholde lagersalg.
”Elbilerne har for længst overhalet plugin-hybriderne. Både i salgstal og teknologisk. Derfor er det også yderst begrænset, hvor stor virkning de højere afgifter reelt vil få for de danske forbrugere. Plugin-hybriderne viser dog med al tydelighed, hvor forældede de danske bilafgifter er. For bilerne kan bruges meget grønt, hvis man primært kører på strøm og ikke benzin, men registreringsafgiften straffer teknologien hårdt,” påpeger Torben Lund Kudsk og tilføjer:
”Derfor mener vi fortsat, at den værdibaserede registreringsafgift bør afskaffes, og at bilerne, uanset drivmiddel, i stedet beskattes ud fra tekniske kriterier som energiforbrug, egenvægt og batteristørrelse – på sigt måske suppleret med kørselsafgifter i de områder, hvor det vil give mening.”