ArtiklerMikrobilerne var en favorit for 10 år siden – nu skal bilen være større
For ti år siden var mikrobilerne populære blandt danske bilkøbere, men i dag har større biler som SUV’er taget over.
For ti år siden var mikrobiler det helt store hit blandt danske bilkøbere. Små, økonomiske modeller fra blandt andet Volkswagen, Toyota og Hyundai solgte i stor stil og dominerede nybilsalget. I dag er billedet imidlertid vendt på hovedet. SUV’er har taget over, mens de mange mikrobiler fra 2010’erne nu trækker gennemsnitsalderen på den danske bilpark op på et rekordhøjt niveau.
Ældre biler fylder mere på vejene
Tal fra bilstatistik.dk viser, at andelen af ældre biler er steget markant de seneste år. I perioden 2015-2020 lå antallet af biler, der var fem år eller ældre, stabilt på omkring 1,5-1,6 millioner. Men siden er tallet vokset med over 30 procent, så der pr. 1. januar 2025 er hele 2,1 millioner biler i denne kategori. Samtidig er antallet af nyere biler under fire år faldet til det laveste niveau i mange år – fra 794.000 i 2020 til blot ca. 620.000 i år.
”Mikrobilerne har vist sig at være billige at holde kørende, og holder fine brugtpriser, så danskerne holder fast i dem. Vi har en forventning om, at en hel del af de danskere har afventet, at mindre og billigere elbiler ville komme på markedet, som det så småt er ved at ske nu,” siger AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg.
SUV’erne dominerer nybilsalget
Mens danskerne holder fast i de små biler fra 2010’erne, ser billedet helt anderledes ud blandt de nyere biler. Mellemstore SUV’er har nu en markedsandel på mere end 27 procent af bilparken, der er under fire år gammel. Det er en markant ændring i forhold til for ti år siden, hvor mikrobilerne alene stod for 30 procent af de nye biler.
Ser man på bilparken med en alder på fem år eller mere, er det fortsat de små biler, der dominerer. Segmenterne ”mikro” og ”lille” udgør tilsammen 48 procent af bilerne i denne gruppe, mens mellemstore SUV’er blot udgør fem procent. Denne udvikling understreger det skift, der er sket i danskernes bilvalg over det seneste årti.
Gennemsnitsalder på rekordniveau
Ifølge Danmarks Statistik har den danske bilpark nu nået den højeste gennemsnitsalder i 30 år – 9,6 år i 2024. En af årsagerne er, at flere nyere biler forlader bilparken, sandsynligvis som følge af leasingaftaler, mens mange af de populære mikrobiler fra 2010’erne fortsat kører rundt på vejene.