Investering

LVMH-aktien falder efter svigtende luksussalg i Kina

Louis Vuitton-aktien måtte se ind i et fald onsdag efter en skuffende rapport om faldende omsætning i 3. kvartal af 2024. Forklaringen lyder på et skuffende salg i Kina, men måske det ikke er den eneste grund.

LVMH-aktien falder efter svigtende luksussalg i Kina
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 16. oktober 2024

Er logo-æraen for luksustasker ved at være slut? Det kan man spørge sig selv om, efter at flere store luksusmærker som Louis Vuitton (LVMH-atkien) og Gucci (Kering-aktien) har oplevet udfordringer på aktiemarkedet i løbet af året. Senest har LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) set en markant nedgang i aktiekursen, efter at koncernen offentliggjorde en skuffende rapport for tredje kvartal af 2024, hvor omsætningen ikke levede op til forventningerne, og fremtiden fremstår usikker.

Det skriver Marketwatch.

LVMH oplevede i tredje kvartal et fald på 3 % i omsætningen, hvilket bragte den samlede indtjening ned på 19,1 milliarder euro. Samtidig advarede selskabet om “et usikkert økonomisk og geopolitisk miljø,” som også vækker bekymring fremadrettet. Nyheden blev dårligt modtaget på aktiemarkedet, hvor LVMH-aktien faldt med 4 %, og samlet set er aktiekursen faldet med 19 % i løbet af 2024.

Det kinesiske marked svigter

En væsentlig del af LVMH’s problemer kan spores til det kinesiske marked, som udgør en betydelig andel af koncernens salg, herunder især Kina. Her har luksusbutikkerne oplevet markant færre kunder i butikkerne, hvilket tilskrives en økonomisk afmatning i landet. Denne afmatning er i høj grad forårsaget af gældskrisen i den kinesiske ejendomssektor, hvilket har fået mange kinesiske forbrugere til at holde igen med større luksusindkøb, herunder de ikoniske logo-tasker fra Louis Vuitton.

Alle er vilde med denim, og det kan ses på aktiemarkedet

Læs også: Alle er vilde med denim, og det kan ses på aktiemarkedet

Er logo-taskens tid forbi?

LVMH står dog over for udfordringer, der rækker ud over det kinesiske marked. En stigende bekymring blandt eksperter er, om tiden simpelthen er løbet fra logo-taskerne, som tidligere blev betragtet som statussymboler, men nu i stigende grad opfattes som mere almindelige og mindre eksklusive. 

Vi har i det nyeste nummer af Økonomista-magasinet interviewet Oskar Barner Bernhardtsen, investeringsstrateg hos Saxo Bank om, hvordan modetrends indenfor luksustasker påvirker aktiemarkedet, herunder mærker som Louis Vuitton.

“Hvis man er et stærkt brand, så kan man godt klare en eller to dårlige kollektioner i gode tider, men hvis man er et luksusbrand i et presset marked, så hjælper det ikke, at man ikke har det på hylderne, som kunderne efterspørger lige nu,” siger Oskar Barner Bernhardtsen om de ikoniske logo-tasker.

Du kan læse resten af artiklen i magasinet her og blive klogere på, hvilke luksusaktier man måske i stedet skal overveje at kigge på.

Q&A om investering med Aktiemor / Line Maria Kühlwein Skov

Læs også: Q&A om investering med Aktiemor / Line Maria Kühlwein Skov