Artikler

Fra mandelgave til Mit-ID: Julen er højtid for digital hjælp til familiemedlemmer

Fire ud ti danskere har haft brug for hjælp fra familie og venner til at anvende digitale løsninger, viser ny undersøgelse.

Fra mandelgave til Mit-ID: Julen er højtid for digital hjælp til familiemedlemmer
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 24. december 2024

Har du hjulpet andre med digitale løsninger eller selv fået hjælp til det? Så er du ikke den eneste. Og med julen lige om hjørnet er det også højtid for velsignede it-bude blandt familie og venner, der kan hjælpe med at få en genstridig computer eller mobiltelefon til at lystre.   
  
En ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen IDA, viser, at 39 procent af befolkningen har haft brug for hjælp til at anvende digitale løsninger. Hjælpen kommer primært fra familie og venner. 

Det sætter spot på et af digitaliseringens paradokser, mener Grit Munk, der er digitaliseringspolitisk chef i Ingeniørforeningen, IDA. 

”På den ene side gør digitaliseringen mange ting lettere for os, og det bidrager til at udligne sociale skel. På den anden side kan digitalisering skabe kløfter mellem de borgere, der kan begå sig digitalt, og de, der ikke kan. Danmark er verdensmestre i offentlig digitalisering, men det stiller høje krav til selvhjælp – og medhjælp. I sidste ende er det tilliden til myndighederne, der er på spil”, siger Grit Munk. 

Hun understreger, at det er en fejl at tro, at gruppen af såkaldt digitalt udsatte kun består af ældre mennesker. Også blandt de yngre befolkningsgrupper er der mange, der har svært ved at begå sig som fuldgyldigt medlem af det digitaliserede samfund. 

”Gruppen af ældre borgere har meget forskellige erfaringer med it-anvendelse, men unge mennesker kan også have brug for hjælp til at benytte løsninger som MitID, digital post og netbank. Det kan nemt give en følelse af skam og utilstrækkelighed, men det er vigtigt, at det ikke er pinligt at bede om hjælp, og at hjælpen er tilgængelig”, siger Grit Munk, der fremhæver, at selv tidligere digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) har været forbi Borgerservice for at få hjælp til MitID.

Gjensidige øger sin indtjening med en milliard norske kroner

Læs også: Gjensidige øger sin indtjening med en milliard norske kroner