ArtiklerDengang Volkswagen var verdens mest værdifulde selskab i to dage
Volkswagen-sagen i 2008 er en af de mest berømte short squeeze-hændelser i finanshistorien. Denne short squeeze sendte Volkswagen-aktien op i uventede højder og resulterede i, at virksomheden i en kort periode blev verdens mest værdifulde selskab.
I 2008 befandt den globale økonomi sig midt i en finanskrise, og mange investorer spekulerede i, at bilproducenten Volkswagen (VW) ville få økonomiske problemer på grund af nedgang i bilsalget. En stor mængde hedgefonde og investorer begyndte derfor at shorte VW-aktien i håb om, at aktiekursen ville falde, hvilket var en logisk antagelse, da bilsektoren var under pres.
Men i oktober 2008 kom en afgørende nyhed, der ændrede alt: Porsche, en af Volkswagens konkurrenter og største aktionærer, offentliggjorde, at de havde opkøbt en stor andel af VW’s aktier. Faktisk havde Porsche gennem optioner indirekte opnået kontrol over mere end 74 % af Volkswagens aktier.
Hvad er en short-squeeze? En short squeeze er en finansiel hændelse på aktiemarkedet, hvor en aktie oplever en pludselig og dramatisk prisstigning på grund af tvungne køb fra investorer, der har “shortet” aktien. Shorting betyder, at investorer låner aktier i forventning om, at aktiens kurs vil falde, så de kan købe dem billigere tilbage og tjene forskellen. Men hvis aktiekursen i stedet stiger, kan short-sælgere blive tvunget til at købe aktien tilbage til en højere pris for at begrænse deres tab, hvilket kan føre til en dominoeffekt af købspres og prisstigning.
1.000 euro pr. aktie
Dette efterlod meget få aktier til fri handel på markedet, hvilket var et problem for dem, der havde shortet aktien. Med et så stort ejerskab fra Porsche og delstatsregeringen i Niedersachsen (der ejede ca. 20 % af aktierne), var kun omkring 6 % af VW’s aktier tilbage på markedet til almindelig handel.
Da hedgefondene og andre investorer, der havde shortet VW, blev tvunget til at købe aktier for at dække deres positioner, steg efterspørgslen massivt, mens udbuddet var stærkt begrænset. Det pressede aktiekursen voldsomt op.
Aktiekursen nåede op på over 1.000 euro pr. aktie, hvilket midlertidigt hævede selskabets markedsværdi til cirka 370 milliarder euro (omkring 446 milliarder dollars). Det gjorde Volkswagen til verdens højeste værdiansatte selskab på aktiemarkedet i to dage fra 27. til den 28. oktober 2008.
Mange hedgefonde og andre investorer, der havde shortet aktien, led enorme tab, da de blev tvunget til at købe aktien tilbage til de skyhøje priser, men aktien begyndte dog hurtigt at falde igen, da nogle short-sælgere lykkedes med at dække deres positioner, og efterspørgslen på aktien faldt igen. Aktien faldt 58 % inden for de næste par dage og fortsatte nedturen i løbet af de kommende uger.
Derfor var det ekstremt
Volkswagen-sagen er særligt bemærkelsesværdig, fordi stigningen ikke skyldtes virksomhedens økonomiske præstationer, men en kunstigt skabt mangel på aktier, som Porsche udnyttede strategisk. Det ekstreme ved dette short squeeze var også, at det afslørede, hvor sårbart et marked kan blive, når store aktører kontrollerer en stor del af en virksomheds aktier. Det førte til massive tab for spekulanter og ændrede mange investorers tilgang til shortselling.
Volkswagen-short squeezet er et klassisk eksempel på, hvordan markedet kan reagere uforudsigeligt og blive påvirket af store aktørers handlinger, og hvordan en short position kan blive katastrofal, når udbuddet af aktier er så begrænset. Dette skabte en advarsel i finansverdenen om risiciene ved shor selling, især i situationer hvor en aktie er tæt kontrolleret af få aktører.