Indsigt

Selv når du betaler, kan læringsapps stadig snuppe dine børns data

En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at du ikke kan vide dig sikker på, om der indsamles data fra tredjeparter, selvom du betaler for dine apps.

Selv når du betaler, kan læringsapps stadig snuppe dine børns data
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 22. januar 2025

Kan du betale dig fra at blive sporet, når du bruger apps? En ny analyse af 40 populære læringsapps, foretaget af Digitaliseringsstyrelsen, viser, at det ikke er helt så simpelt.

Digitaliseringsstyrelsen har undersøgt omfanget af dataindsamling fra tredjepartstjenester i populære læringsapps til børn og unge, som man betaler for. 20 apps er blevet undersøgt i både Android og iOSudgaven.

Undersøgelsen viser, at der fra lige under halvdelen af de analyserede apps (47,5 pct.) indsamles data fra tredjepartstjenester til marketing eller statistik. Undersøgelsen viser også, at ingen af de analyserede apps har en samtykkeløsning, et såkaldt cookiebanner, som skal oplyse brugerne om, hvordan deres data bliver brugt samt give dem mulighed for at afvise denne brug.

Betaling er ingen garanti

Digitaliseringsstyrelsen har undersøgt apps, hvor man betaler før downloads samt apps, hvor man downloader gratis og efterfølgende betaler for fuld adgang med enten en engangsbetaling eller et abonnement.

Generelt set indsamles der i mindre omfang data fra tredjepartstjenester i de apps, der betales for inden download. 

Hele 94 pct. af de data der blev indsamlet til markedsføringsformål, blev indsamlet fra apps der blev betalt for efter download. Betaler du eksempelvis for et abonnement hos DuoLingo, kan du stå i en situation, hvor data om dig alligevel indsamles fra tredjepartstjenester med henblik på at skræddersy reklamer til lige præcis dig.

Overordnet set ser dataindsamlingsbilledet mindre omfangsrigt ud, end hvad der gjorde sig gældende i rapporten ’Hvad koster et gratis mobilspil?’, som Digitaliseringsstyrelsen udgav i marts 2024.

Her blev der indsamlet data til statistik og markedsføring fra tredjeparter i samtlige 24 mobilspil, der blev analyseret. På baggrund af de resultater, der fremstilles i rapporten, har Digitaliseringsstyrelsen påbegyndt tilsyn med de danske apps, der indgår i analysen.

Tesla kæmper i Kina: Salget dykker mens konkurrent vinder

Læs også: Tesla kæmper i Kina: Salget dykker mens konkurrent vinder

Disse apps indgik i undersøgelsen:

Følgende apps er blevet analyseret i hhv. iOS og Android-udgaven, og danner grundlag for rapporten:

Knæk Læsekoden

King of Math: Hele spillet

Lær ABC

Alfons Åberg – Fulde

Letrakid Pro Lær ABS Skolespil

Babblarna

Dr. Panda

Handyman

Arkæolog Istid Dinosaur

Toca Boca Hair Salon 2

Grow Garden: Børnespil

Pettson’s Inventions Deluxe

Sjove Børnespil: spil for børn (BimiBoo)

PAW Patrol Academy

Thinkrolls 2

Sjove læringsspil for børn (SKIDOS)

Miniklub Lite

DuoLingo

Maneno

Lingokids – Play and Learn

LEGO DUPLO World

Albert Junior: spil for børn

Region lukker adgangen til DeepSeek for medarbejdere

Læs også: Region lukker adgangen til DeepSeek for medarbejdere