Indsigt

Mindre alkohol i glasset: To supermarkeder reagerer på forbrugernes nye vaner

Som svar på kundernes skiftende alkoholvaner introducerer Føtex og Bilka nu et omfattende udvalg af vinflasker i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer. Den nye satsning er et direkte svar på de ændrede livsstilsvalg og voksende efterspørgsel efter mindre mængder alkohol.

Mindre alkohol i glasset: To supermarkeder reagerer på forbrugernes nye vaner
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 28. marts 2025

Vi drikker mindre alkohol, og det har fået Føtex og Bilka til at introducere et større sortiment af vinflasker i halve størrelser.

Ifølge Rasmus Nielsen Kusk, kategoridirektør i Salling Group, er det en naturlig respons på tidens tendenser.

“Vi forsøger at følge tidens tendenser, og vi ønsker altid at være relevante for vores kunder. Derfor er det naturligt for os at tilbyde et helt nyt sortiment af vinflasker i halv størrelse. Vi kan se, at kundernes vinpræferencer ændrer sig, og der er eksempelvis en strømning fra rødvin mod hvidvin,” siger han og understreger, at de halve flasker gør det nemmere for kunderne at træffe det rette valg.

En vinbranche i krise

Den ændrede efterspørgsel på vin er et billede på den globale vinbranchens udfordringer, hvor yngre generationer i stigende grad drikker mindre vin end deres forgængere. Tendenserne er også tydelige i Danmark, hvor forbruget pr. indbygger er faldende.

“Vi kan se, at danskernes alkoholforbrug er faldende, og flere af vores kunder søger mod en livsstil, hvor det er mere udbredt at drikke lidt mindre alkohol. Derfor er det naturligvis vores opgave at tilbyde et nyt og bredt sortiment, der henvender sig til dem,” forklarer Rasmus Nielsen Kusk.

Alkoholfrie alternativer vinder også frem, og i 2024 blev et rekordår for salget af disse produkter. Salget har ikke kun været højt i de sædvanlige perioder som påske og jul, men hele året rundt. Kvaliteten af alkoholfrie alternativer har gennemgået en markant forbedring, og flere kvalitetsproducenter er begyndt at trænge sig på.

“Vi udvider sortimentet af alkoholfrie alternativer med produkter som Sparkling Tea, en Mojito Mocktail samt Limoncello, der alle er skabt for at imødekomme den stigende efterspørgsel på alkoholfrie alternativer. Når kunderne efterspørger nye varer, er det vores ansvar at tilbyde et godt og bredt udvalg,” siger Rasmus Nielsen Kusk.

Flere hyldemeter vil blive afsat til det alkoholfrie sortiment i både Føtex og Bilka, hvor kunderne vil kunne finde de nye varer. De nye vinflasker i halv størrelse og alkoholfrie alternativer vil være tilgængelige i Føtex allerede næste uge, mens hele sortimentet lander i Bilka til august.

Shein håbede på en vestlig børsnotering – men modstanden kan sende dem til Hong Kong

Læs også: Shein håbede på en vestlig børsnotering – men modstanden kan sende dem til Hong Kong