Indsigt

Markant stigning i digitalt nyhedsforbrug – og særligt kvinder læser flere nyheder

Der er noget, der tyder på, at Donald Trumps tilbagevenden til Det Hvide Hus har fået danskerne til at bruge langt mere tid på nyhedsmedierne. Særligt kvinder og unge er blevet markant mere aktive i deres nyhedsforbrug, viser nye data fra Dansk Online Index.

Markant stigning i digitalt nyhedsforbrug – og særligt kvinder læser flere nyheder
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 15. april 2025

Siden Trump overtog præsidentembedet i januar 2025, har interessen for danske onlinenyhedssites været støt stigende. Faktisk er antallet af daglige sidevisninger vokset med 11 procent fra fjerde kvartal 2024 til første kvartal 2025 – svarende til mere end fem millioner ekstra besøg på de største nyhedssider.

Flere kvinder vælger troværdige medier

En af de mest markante tendenser er den store stigning blandt kvindelige nyhedsbrugere. Mens mændene stadig udgør den største gruppe, er det især kvinderne, der har øget deres aktivitet. Der er tale om en stigning på hele 22 procent i deres daglige sidevisninger, som nu ligger på 19,2 millioner i stedet for de 15,7 millioner, de talte ved årets begyndelse.

“Tilliden til de danske medier er generelt høj, og fremgangen i sidevisninger indikerer, at når troværdigheden og nuancerne er afgørende, er det vores egne publicistiske medier, danskerne søger. Det er opmuntrende, også selvom tiden er vanskelig på flere fronter, og vi alle forsøger at navigere i et mediebillede forurenet af fake news og misinformation,” udtaler adm. direktør i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen.

Snyder Tesla med kilometertælleren? Det mener en ejer i Californien

Læs også: Snyder Tesla med kilometertælleren? Det mener en ejer i Californien

De unge går til de traditionelle medier

Også blandt de yngre generationer er der sket en markant forandring. For de 15-25-årige er antallet af daglige sidevisninger steget med imponerende 61 procent fra fjerde kvartal 2024 til første kvartal 2025. Og de 26-36-årige følger trop med en stigning på 53 procent. Tidligere har mange unge hentet deres nyheder fra techplatforme, hvor grænserne mellem sandt og falsk ofte er sløret. Men den nyeste udvikling viser, at de unge i stigende grad søger mod de mere traditionelle og redigerede medier.

“Det gør mig derfor fortrøstningsfuld at se, at de unge orienterer sig mod de redigerede medier, når de har brug for pålidelig og faktatjekket information,” siger Dicle Duran Nielsen.

“Det føltes som et forræderi”: Canadas små virksomheder vender USA ryggen

Læs også: “Det føltes som et forræderi”: Canadas små virksomheder vender USA ryggen