Hjemmearbejdsdage er populære som aldrig før, og det er især kvinder, som oplever øget produktivitet, når de arbejder hjemmefra. Det viser nye tal fra Lederne.
Af Mille Skjold Madsen
Fire ud af ti danskere i arbejde har indenfor den seneste måned arbejdet hjemmefra. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Hjemmearbejde kom især under corona-pandemien, men blev altså hængende efterfølgende, og det er især kvinder, som er glade for den nye måde at arbejde på.
Omkring halvdelen af privatansatte Millennials, Generation X og Baby Boomers vurderer, at de er mere effektive og hurtigere løser deres arbejdsopgaver, når de arbejder hjemmefra.
Det viser undersøgelsen “Generationsanalysen 2024 – forventninger til fremtidens arbejdsliv “, som fagforeningen Lederne har fået foretaget af analyse- og rådgivningsfirmaet Moos-Bjerre. Resultaterne bygger på over 9.000 besvarelser fra medarbejdere i forskellige generationer.
I undersøgelsen vurderer især kvinder, at de er mere effektive, når de arbejder hjemmefra. Det samme er ikke tilfældet for mænd. På tværs af generationerne er der en tendens til, at mænd vurderer sig selv til at være mindre produktive, når de arbejder hjemmefra, sammenlignet med kvinder. Det gælder for de tre generationer Millennials, Generation X og Baby Boomers.
Det er især kvinder i Generation X, som føler sig mest produktive fra kontorstolen i hjemmet. Her svarer 63 % af kvinderne, at de får lavet mere hjemmefra, mens det samme kun gælder for 48 % af mændene i samme generation.
Fra undersøgelsen:
Spørgsmål: Jeg er mere effektiv og løser hurtigere mine arbejdsopgaver, når jeg arbejder hjemmefra. Andel, som er helt eller overvejende enige.
Generation Z
Mænd: 40 %
Kvinder: 37 %
Millennials
Mænd: 42 %
Kvinder: 56 %
Generation X
Mænd: 48 %
Kvinder: 63 %
Baby Boomers
Mænd: 51 %
Kvinder 55 %
Generation Z vil ikke arbejde hjemmefra
Der er dog en generation, som ikke er fan af hjemmearbejde. Det er Generation Z. Her svarer kun 37 procent af kvinderne, at de er mere effektive hjemmefra, mens det gælder for 40 procent af mændene. Generation Z er derfor den eneste generation, hvor mændene oplever at være mere effektive, når de arbejder hjemmefra, end kvinderne.
Samme mønster ses, når man spørger generationerne helt generelt ind til deres holdninger omkring, at personer, som arbejder hjemmefra, er mindre produktive. Her er det ca. en fjerdedel af Generation Z, som er enige, mens de resterende generationer placerer sig et stykke lavere.
“Vi ser derfor, at både når Generation Z skal vurdere deres egen og andres effektivitet og produktivitet, mener de, at hjemmearbejde har en negativ effekt,” skriver Lederne i analysen.
Læs resten af analysen her